Monday, March 30, 2009

باشکوهترین و عظیمترین آمفی تئاترهای روم

کولوسئوم و یا به قولی کلوزیوم یکی از باشکوهترین و عظیمترین آمفی تئاترهای رومی بوده است که شاهد فجیعترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده است همون عرصه نبردگاه گلادیاتورها در روم باستان که الان هم در شهر روم ایتالیا همچنان پا برجاست .

آپارتمان

فرمانیه

شهرک غرب

 

Thursday, March 26, 2009

واهمه هاي ناموجود

جلسه نقد اعتماد براي مجموعه داستان آنجا که پنچرگيري ها تمام مي شود با حضور فرشته احمدي، لادن نيکنام و حامد حبيبي

واهمه هاي ناموجود



نگار مختاباد


چهارمين جلسه نقد داستان روزنامه اعتماد به مجموعه داستان از « آنجا که پنچرگيري ها تمام مي شود» نوشته حامد حبيبي اختصاص داشت. حامد حبيبي که وبلاگش « ورطه» در ميان ادبي هاي وب طرفداران زيادي دارد در سال 84 اولين مجموعه داستان خود « ماه و

مس » را از طرف نشر مرکز منتشر کرد. اين مجموعه با واکنش نسبتاً مثبت خوانندگان مواجه شد. فانتزي، طنز و موقعيت هاي غيرواقعي در بستري از مناسبات روزمره مضامين داستان هاي حبيبي را تشکيل مي دهند. دومين مجموعه داستان او از طرف نشر ققنوس به بازار عرضه شده است. فرشته احمدي و لادن نيکنام دو منتقد اين جلسه نقد روزنامه اعتماد بودند. همچنين قرار بود فتح الله بي نياز هم به جمع ما اضافه شود که به خاطر مشکلات شخصي در آخرين لحظات از حضور در جلسه عذر خواست. جلسه با صحبت هاي فرشته احمدي آغاز شد. اين نويسنده که اولين رمانش «پري فراموشي» به تازگي از طرف نشر ققنوس منتشر شده به مقايسه ساختاري و مضموني دو مجموعه داستان حامد حبيبي پرداخت.


---

يک راه حل تازه

فرشته احمدي منتقد و داستان نويس جلسه را آغاز کرد؛ در مورد کارهاي حبيبي من ترجيح دادم با مجموعه اولش «ماه و مس» مقايسه کنم. به اين علت که خودشان اين راه را باز گذاشتند. همان مضمون هايي که در مجموعه اول وجود داشت در اين مجموعه هم وجود دارد. سوال اينجاست که به چه شکلي تغيير و تحول پيدا کردند و به چه شکلي حرفه يي تر ارائه شدند، قاعدتاً اين طور است که مجموعه دوم نسبت به کتاب اول حرفه يي تر خواهد بود. البته نه به معني ارزشي، به معني نوع ارائه. در اين کتاب نويسنده کمي تکليفش از ميان راه هاي فراواني که در داستان نويسي برايش وجود دارد، چه از نظر فرمي و چه از نظر مضموني مشخص شده. معمولاً در مجموعه هاي اول داستان هايي با فرم هاي متنوع و مضمون هاي متنوع ديده مي شود. مانند اين است که نويسنده هنوز تکليفش مشخص نشده که مي خواهد چگونه داستاني را روايت کند البته تا کتاب هاي چندم هم اين اتفاق نمي افتد که نويسنده ها تکليف شان با خودشان معلوم شود يا حتي نثرشان را پيدا کنند. ولي به هر حال ناگهان با يک قدم بزرگ از اولين کارشان دور مي شوند. يعني گزينه هاي زيادي حذف مي شود و ما با دو يا سه گزينه مواجه هستيم که نويسنده هنوز تکليفش در آن کاملاً مشخص نيست.
قیطریه
شریعتی
من فکر مي کنم که کتاب دوم حامد حبيبي نسبت به اولين کتاب او پيشرفت قابل ملاحظه يي داشته و به شکل انکارناپذيري حرفه يي تر است و حتي از نظر ارزشي کاملاً بهتر است. براي اينکه اين حرفم را اثبات کنم فکر کردم دو داستان حبيبي را با مجموعه اولش مقايسه کنم. اصولاً دو نوع داستان آپارتماني و کارمندي در هر دو مجموعه مي بينيم.حتي در داستان هايي که حامد حبيبي منتشر نکرده و در وبلاگش هست هم اين دو مضمون خيلي مورد توجه اوست. اول؛ «داستان هاي آپارتماني» از مضامين کمي استفاده شده، عناصر کمرنگي دارد و داستان مشخصي هم ندارد و حداکثر کاري که مي خواهد بکند اين است که تنهايي و افسردگي آدم شهرنشين را نشان بدهد. معمولاً به اين نوع داستان ها آپارتماني مي گويند. به نظر من داستان «پيازداغ» از مجموعه ماه و مس، از اين نوع است. ولي داستان «اشکاف» در کتاب دوم و حتي داستان آخر «آنجا که پنچرگيري ها تمام مي شود» با اين وجود که هر دو آپارتماني هستند، اما بسط پيدا کرده و از آن حالت فقير و کم قصه بيرون آمده اند. من فکر مي کنم در مجموعه اول عناصر اوليه اين نوع داستان ها يا همان عناصر سرشت نمايي اين داستان ها تبديل شدند به خود سوژه و چيزي بيشتر از آن مثل اين است که بخواهيم براي يک مريخي بگوييم داستان آپارتماني چيست يا اصلاً آپارتمان چگونه جايي است. اينکه يک واحد کوچکي است که معمولاً آدم هاي محدود در آن زندگي مي کنند، آدم ها با اشياي محدودي سر و کار دارند، ديالوگ ها خيلي محدود بين زن و شوهر مطرح مي شود، شب از راه مي رسند، يک غذاي سردستي مي خورند و داستان ابتدايي آپارتماني شايد بخواهد همين موضوع را مطرح کند. يعني از فقر رابطه يا عدم تنوع اشيا، فضاها و ديالوگ ها مي گويد. به نظر من اينها عناصر کليدي و ابتدايي اين نوع داستان ها هستند که در جاي خودش شايد در اولين نوع اين داستان ها که نوشته مي شده جالب بوده ولي چطور در داستاني مانند «اشکاف» و داستان «آنجا که پنچرگيري ها تمام مي شود» اين نوع داستان بسط پيدا مي کند. به نظر من اينجاست که حبيبي خيالش راحت شده که عناصر سرشت نما را معرفي کرده و خودش هم ديگر راضي نيست که بخواهد دوباره يک داستان آپارتماني را با ابتدايي ترين نوع عناصر براي ما تعريف و براي خودش بازگو کند. ديگر آن فضاي آپارتمان و آدم ها تبديل مي شود به يک زمينه خيلي معمولي. زمينه طبيعي يک کار. ما واقعاً نمي توانيم قراري بگذاريم که ديگر از اين نوع داستان ها ننويسيم. چون محل زندگي ماست. ما اين نوع زندگي را هر روز تجربه مي کنيم و قاعدتاً چيزي که توليد مي شود هم درباره تجربه زندگي ما است و در مورد جايي است که زندگي مي کنيم. نمي توانيم چشم مان را روي اين نوع زندگي ببنديم. ولي اتفاق خوب اين است که اين موضوع تبديل شده به يک زمينه بدون اينکه از خيرش بگذريم خودش تمام فضا و سوژه را پر نکرده. من اگر بخواهم مصداقي براي اين موضوع پيدا کنم اين است که اتفاقي که افتاده شبيه کاري است که داريوش مهرجويي کرده است و مي خواهد يک داستان خارجي را تبديل کند به يک فيلم ايراني. مثلاً در فيلم «پري» ما همه «فرني و زويي» نوشته دي جي سلينجر را خوانديم وقتي تبديل مي شود به پري همان داستان است ولي چطور تبديل مي شود به يک داستان ايراني که اگر کسي «فرني و زويي» را نخوانده باشد، فکر نمي کند اين فيلم از يک داستان خارجي الهام گرفته شده يا حتي کاملاً برداشت شده يا در داستان «سارا»، خانه بزرگ ايراني جلوي چشم ما مي آيد. طرز غذا پختن، لباس پوشيدن، آنقدر عناصر متنوع وارد فضا مي شود و آنقدر آدم ها چهره واقعي و ايراني دارند و ديالوگ هايي که از دهان شان خارج مي شود آنقدر متعلق به خود هر شخص است که اين فيلم ديگر چيزي است که خود مهرجويي خلق مي کند. به نظر من در داستان هاي مجموعه دوم حامد حبيبي نسبت به داستان هاي خودش اين اتفاق افتاده و فضا پررنگ و لعاب شده است. در آن آپارتمان ما چيزهايي را مي بينيم که مختص من ايراني است. آپارتمان واقع در لندن يا هر جاي ديگري نيست، آپارتماني که وقتي 12 ساله مي شود کلنگي است. و اين موضوعي است که تنها در ايران اتفاق مي افتد. در انگليس ساختمان هايي هستند که 500ساله اند ولي کاملاً سرپا. و موضوع ديگر وابستگي ما ايراني ها به اشياست. من فکر مي کنم حامد حبيبي ناخواسته با پيش شرط اينکه صداقت داشته باشيم و آپارتمان نشيني خودمان را بنويسيم وارد آن فضاي پررنگ و لعاب شده و اينها هم زمينه داستاني هستند ولي در همين فضاي آپارتمان نشيني بايد يک سوراخي ما را به يک جاي ديگر متصل کند و يک حرف و قصه يي براي گفتن داشته باشد. داستان «اشکاف» چندين قدم نسبت به داستان «پيازداغ» در کتاب اول منسجم تر است. به خاطر داشتن سوژه يي وراي آپارتمان نشيني، اين داستان ضمن اينکه فقط در آپارتمان ممکن است اتفاق بيفتد، قصه اش واجد ارزش است و مي توانيم راجع به آن صحبت کنيم يا داستان آخر، ضمن اينکه اين دو فضاي آپارتمان نشيني و کارمندي ترکيب شده که قاعدتاً، بايد يک جايي با هم ترکيب شوند، ما فضاي خيابان را داريم که به شدت، فضاي زندگي خودمان است. يعني اين آدم که از محل کارش خارج مي شود تا به خانه اش برسد و اشياي دست و پا گيرش را بفروشد، با آدم هايي در خيابان روبه رو مي شود که مي خواهند ماشينش را بخرند. در ضمن اين يک فضاي آشنا است و ما فکر مي کنيم شايد ناامني شهر را از يک ساعتي به بعد بازگو مي کند ولي فضاي واقعي با آن چيزي که ما هر روز با آن مواجه مي شويم به تصوير کشيده مي شود و به نظر من اين اتصال بين آپارتمان نشيني و کارمندي خيلي خوب برقرار شده. اما در داستان هاي کارمندي هم دقيقاً همين اتفاق افتاده. يعني اگر داستان «خرمگس، کنج سقف» در مجموعه «ماه و مس» و داستان «شوخي» در مجموعه دوم را ببينيم، همان کارمندها در داستان «خرمگس، کنج سقف» که به همان عناصر ابتدايي نوع داستان هاي کارمندي اکتفا شده، وراي تعريف شان در داستان «شوخي» يک ايده دارند براي اينکه قصه يي براي ما تعريف کنند.در داستان «خرمگس، کنج سقف» با تعريف کردن جزء به جزء و لحظه به لحظه اتفاقاتي که براي کارمندي که صبح زود بيدار شده و سوار اتوبوس شده و وقت ناهار و... لحظه ها آنقدر کش پيدا مي کنند که ما بايد خودمان را در جايگاه آنها قرار دهيم و همذات پنداري کنيم. يا اينکه لحظه هاي اداره چطور بايد سپري شود تا وقتي که اين شخص آزاد شود و به خانه اش برسد. ولي در داستان «شوخي» ضمن اينکه همين فضاي کارمندي تبديل شده به زمينه کار، ولي نويسنده ايده جدي تري را در حال حاضر براي تعريف کردن دارد.

به نظر من شايد حبيبي با اين داستان ها به يک حالت ناخواسته داستان هاي خودش را نقد کرده است بهتر است به جاي اينکه بخواهيم به داستان هاي کارمندي و آپارتماني منفي نگاه کنيم به اين فکر کنيم که اين نوع داستان ها چطور ممکن است اتفاق بيفتد که به نظر من اين يک راه حل است. يعني نمي شود از خير فضاها گذشت. همان طور که نمي توانيم از خير فضاي شهري به راحتي بگذريم. ولي هميشه هم مجبور نيستيم که اگر مي خواهيم داستان شهري تعريف کنيم عناصر ابتدايي شهر را بياوريم و از آنها شکايت کنيم و بخواهيم مقايسه کنيم با روستا و فقط شکواييه يي باشد از مسائل زندگي شهري همان طور که راجع به داستان آپارتماني و کارمندي گفتم به نظر من راه حلي که ناخواسته يا خواسته آنقدر واضح است که نمي شود گفت خواسته و در سري دوم داستان هاي حبيبي پيدا شده راه حل خيلي خوب و کارگشايي است حتي براي کساني که دوباره مي خواهند داستان آپارتماني بنويسند.
موتور جستجوی املاک ایران - تماس با ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - ثبت ملك به صورت مستقيم
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - راهنما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران -درباره ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت آژانس های مسکن در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - نمایندگی در شهرستانها
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت ویژه برای وبسایت های ارائه کننده خدمات مسکن
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سرویس اتوماتیک ثبت املاک در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سفارش طراحی وبسایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - لینک به سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - کد لازم برای قرار دادن موتور جستجو در سایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - تبلیغات در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سویگل در مطبوعات
موتور جستجوی مسکن و املاک ایران - اخبار و رویدادها

مشاورین املاک بزرگ دهکده
مشاورین املاک بزرگ دهکده - تماس با ما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - راهنما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - گالری عکس
مشاورین املاک بزرگ دهکده - اخبار
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - تبلیغات در سایت ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - لینک به ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - درباره ما

تبریز - توانیر

Wednesday, March 11, 2009

در یک خانه سبز زندگی کنید

اگر از زندگي در محيط‌هاي آلوده و پرسروصداي شهري خسته شده‌ايد و كمي به آرامش نياز داريد، حضور در طبيعت براي شما درست مثل يك قرص آرام‌بخش عمل مي‌كند. كافي است هفته‌اي يك بار به يك محيط طبيعي قدم بگذاريد و تعدادي گل‌و‌گياه زيبا و با طراوت ببينيد تا در طول هفته سرحال و شاداب‌تر باشيد.

اما اگر دغدغه‌ها، گرفتاري‌ها و مشكلات زندگي مجالي برايتان باقي نگذاشته، بهترين راه اين است كه بخشي از طبيعت را به محيط زيست خود وارد كنيد. اين محيط جايي نيست جز آپارتمان شما. زندگي در يك فضاي سرسبز، مطبوع‌تر از آن چيزي است كه فكرش را مي‌كنيد. ضمن اينكه نگهداري از برخي گياهان آپارتماني بسيار ساده و كم‌هزينه است و پس از مدتي شادابي و سرزندگي خاصي را برايتان ايجاد مي‌كند. در واقع گياهان آپارتماني روز‌به‌روز جلوي چشم شما رشد مي‌كنند و ديدن مراحل بزرگ شدن گياهاني كه با دست خودتان كاشته‌ايد، بسيار لذت‌بخش است. بنابراين در صورتي كه مي‌خواهيد منزلتان را با تعدادي گل‌و‌گياه زيبا، سرزنده و جذاب‌تر كنيد، ادامه اين مطلب را بخوانيد:
قبل از اينكه به خريد برويد
شايد شما جزو افرادي هستيد كه براي اولين بار تصميم گرفته‌ايد چند گياه آپارتماني داشته باشيد. در اين صورت بهتر است كه ابتدا گياهاني را انتخاب كنيد كه نگهداري از آنها آسان‌تر است و زود رشد مي‌كنند. در نتيجه اشتياق شما براي هرچه سرسبزتر كردن منزلتان دو چندان مي‌شود. نكته ديگر اينكه قبل از خريد بايد ميزان نور منزلتان را بسنجيد و تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد گلدانتان را در كدام بخش از آپارتمان قرار دهيد. بايد بدانيد كه فضاي شما براي نگهداري از گياهان چقدر وسعت دارد و بهترين مكان براي نگهداري از گياهان آپارتماني در منزل شما كجا است. خلاصه اينكه قبل از اينكه گياه را به خانه بياوريد، درباره شرايط نگهداري آن خوب فكر كنيد و با عجله تصميم نگيريد.
چند نكته براي خريد گياه مناسب

ولنجک

فرشته

هنگام خريد دقت كنيد كه برگ گياه شاداب، براق و درخشان باشد. پشت و روي برگ‌ها را هم خوب بررسي كنيد تا هيچ گونه آفت‌زدگي در آنها ديده نشود. ديگر اينكه گياه موردنظر شما بايد ساقه‌هاي محكمي داشته باشد. به‌علاوه، بايد بدانيد كه اندازه و ارتفاع گياه در قيمت آن موثر است. خريد گياهاني كه كمتر رشد كرده‌اند، ارزان‌تر تمام مي‌شود، اما اين گياهان جوان، حساس‌تر هستند و به توجه و مراقبت بيشتري نياز دارند.
اگر هم از گياهان گلدار خوشتان مي‌آيد، گياهي با گل‌هاي درشت و باز را انتخاب نكنيد؛ چون فصل گل‌دهي آن به پايان رسيده است. به جاي آن گلدان‌هايي را برگزينيد كه غنچه دارند تا گل‌هاي گلدان شما دوام بيشتري داشته باشند. سعي كنيدگياه را از گل‌فروشي‌ها و مراكز شناخته‌شده تهيه كنيد تا نسبت به سلامت آنها مطمئن‌تر باشيد.
شرايط نگهداري از گياهان آپارتماني
شرايط نگهداري از همه گياهان آپارتماني يكسان نيست، به طور مثال برخي از آنها به نور مستقيم نياز دارند و بعضي بايد در محيطي با نور غيرمستقيم قرار بگيرند.
در جاهايي كه نور كمتري وجود دارد، بهتر است از گياهاني استفاده كنيد كه مقاومت بيشتري دارند و در نور كم و شرايط نامساعد هم دوام مي‌آورند.
در ضمن بايد توجه كنيد كه گلدان شما فضاي زيادي را اشتغال نكند و سر راه بازي كودكان نباشد. گاهي آشپزخانه مكان مناسبي براي پرورش گياهان آپارتماني است؛ چون پختن غذا، هوا را كمي مرطوب مي‌كند و در نتيجه گياهاني كه نياز آبي بالايي دارند، در اين فضا بهتر رشد مي‌كنند.
نوع گلدان
گلدان‌ها انواع مختلفي دارند و ممكن است پلاستيكي، سفالي، بدون لعاب، سفالي لعابدار يا چوبي باشند. به هر حال گلدان‌هاي پلاستيكي كه ظاهر و رنگ زيبايي دارند، براي آپارتمان بسيار مناسبند. گلدان‌هاي سفالي هم بيشتر در فضاي خارج از آپارتمان مانند پله‌ها، حياط و ... استفاده مي‌شوند. ويژگي گلدان‌هاي سفالي اين است كه وزن سنگين آنها باعث مي‌شود به راحتي واژگون نشوند. دقت كنيد كه در ته‌گلدان شما سوراخ‌هايي براي خروج آب اضافي وجود داشته باشد و اگر اين حفره‌ها مسدود شد، آنها را باز كنيد. يادتان باشد كه براي گلدان حتما زير گلداني دم تهيه كنيد تا زهكشي آب گلدان، آپارتمان شما را كثيف نكند.
آبياري و تامين رطوبت موردنياز
نياز آبي گياهان مختلف متفاوت است. براي اينكه گياه شما به خوبي رشد كند، بايد به اندازه به آن آب بدهيد. نكته مهم اينجا است كه گاهي با آبياري زياد گياه شما پژمرده مي‌شود؛ چون ريشه گياهان علاوه بر آب، به اكسيژن هم نياز دارد. بنابراين اگر گلدان هميشه از آب اشباع باشد، ريشه‌هاي دچار خفگي مي‌شوند و گياه مي‌ميرد. البته بعضي از گياهان آپارتماني مانند نخل مرداب نياز آبي بالايي دارند، اما برخي ديگر از جمله كاكتوس و گياهاني كه نسبت به خشكي هوا مقاومند، به آبياري كمتري نيازمندند.
هنگامي كه خاك سطحي گلدان خشك شد، زمان آبياري آن فرا رسيده است. در اين موقع رنگ خاك روشن مي‌شود. بهتر است كه دماي آب براي آبياري نه خيلي سرد باشد و نه گرم. بدين منظور مدتي قبل از آبياري آب را در اتاق قرار دهيد تا دماي آن متعادل شود.
معمولا در آپارتمان‌ها رطوبت كم است و به همين دليل گياه خيلي زود طراوت خود را از دست مي‌دهد. براي جلوگيري از اين قضيه در طول روز با اسپري روي گياه آب بپاشيد. اين كار را صبح و عصر انجام دهيد. هنگام شب آب گياه كمتر تبخير مي‌شود و گياه به رطوبت كمتري نياز دارد.
پرورش گياهان در پاسيو
يكي از محيط‌هاي مناسب براي پرورش گل‌ها و گياهان در آپارتمان‌ها، پاسيو است.
البته بايد به اين نكته توجه كنيد كه نورگير پاسيو تميز باشد تا نور كافي به گياهان برسد. رشد اغلب گياهان در پاسيو به خوبي انجام مي‌شود؛ اما باز هم به آنها خوب رسيدگي كنيد و زمان آبياري و تامين رطوبت موردنياز را از ياد نبريد. يادتان باشد كه براي داشتن يك خانه سبز فقط كمي ذوق و سليقه كافي است تا از يك پاسيوي به ظاهر معمولي، مكاني ديدني و دوست‌داشتني فراهم كنيد و اوقات لذت‌بخشي را در پاسيوي خود بگذرانيد.
وقتي به سفر مي‌رويد
افرادي كه گل و گياه پرورش مي‌دهند خوب مي‌دانند كه يكي از دغدغه‌هايشان در هنگام سفر، آبياري گل‌ها و گياهان است؛ چون چند روز بي‌آبي پژمردگي و خشك‌شدن گياه را به دنبال دارد.
وقتي كه قرار است براي چند روز گياهتان را تنها بگذاريد، يكي از راه‌حل‌هاي رفع مشكل آبياري اين است كه اين وظيفه را به يكي از همسايه‌ها يا اقوام واگذار كنيد. البته بايد فرد امين و مطمئني را پيدا كنيد و كليد خانه‌تان را به او بسپاريد كه اين موضوع هم خودش يك دغدغه ديگر است. بنابراين راهي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا از اين بابت نگراني نداشته باشيد. روش كار اين است كه بايد يك گلدان يا پارچ آب را طوري كنار گياهان قرار دهيد كه بالاتر از سطح گلدان باشد.
بعد يك پارچه نخي كم‌عرض را آماده كنيد. يك سر آن را داخل آب بگذاريد و سر ديگر را روي سطح خاك قرار دهيد. در نتيجه پارچه نخي كار انتقال آب از پارچ به گلدان شما را انجام مي‌شود. با استفاده از اين روش در طي مدت سفر، گياه شما به تدريج آبياري مي‌شد. اين را هم بگوييم كه اگر فرد مسوولي را براي آبياري انتخاب مي‌كنيد، بايد روش آبياري را به او آموزش دهيد تا به گلدان شما آسيبي وارد نشود.
خاك مناسب و كوددهي
هرچند وقت يك‌بار لازم است خاك گلدان‌ها را تعويض كنيد و در‌حال‌حاضر فصل مناسبي براي رسيدگي به وضعيت گلدان‌ها است. براي تهيه خاك گلدان‌هاي داخل منزل، خاك‌هاي سبك را انتخاب كنيد و هرگز كود دامي به كار نبريد.
در واقع بهترين خاك براي پر كردن گلدان‌ها مخلوطي از خاك معمولي و خاك برگ است.
براي تقويت گياهان آپارتماني مي‌توانيد از كودهاي شيميايي استفاده كنيد. بهترين نوع كود شيميايي، كود كامل است كه به صورت جامد و مايع در بازار وجود دارد و براي همه گياهان به كار مي‌رود. شيوه مصرف اين كودها روي آن درج شده و بهتر است گياهان آپارتماني هر دو هفته يك‌بار با اين كودهاي شيميايي تغذيه شوند.
معرفي چند نمونه از گياهان آپارتماني
گياهان آپارتماني انواع مختلفي دارند و اگر بخواهيم همه آنها را نام ببريم، هفتاد من مثنوي مي‌شود. بنابراين برخي از رايج‌ترين آنها را با ويژگي‌هاي مهمشان معرفي مي‌كنيم تا درباره شرايط نگهداري از آنها اطلاعات بيشتري داشته باشيد:
بامبو به شما شانس مي‌دهد!
اين روزها بازار فروش بامبوها نسبت به ساير گياهان آپارتماني رونق خوبي دارند؛ چون هم شكل و شمايل آنها جالب است و هم شرايط نگهداريشان ساده. درواقع بامبوها براي رشد به خاك نياز ندارند، مي‌توان آنها را در آب يا خاك ژله اي نگهداري كرد و براي رشد بهتر، تقويت‌كننده‌هاي مايع را به كار برد.
يكي از دلايلي كه طي يكي دو سال اخير استقبال مردم از خريد بامبو زياد شده، اين است كه عده‌اي معتقدند بامبو شانس مي‌آورد و بر اين باورند كه بامبوها از تايلند و مالزي به ايران وارد مي‌شوند و مردم هم با اشتياق آن را تهيه مي‌كنند تا شايد از اين راه شانس در خانه‌شان را بزند. بهترين دما براي پرورش بامبو 15 تا 40درجه سانتيگراد است و اگر در محيطي با نور غيرمستقيم نگهداري شونده به سرعت رشد مي‌كنند و قد مي‌كشند.
فيكوس، گياهي از هند و مالزي
اين گياه آپارتماني بومي هند و مالزي است و يكي از محبوب‌ترين گياهان خانگي به شمار مي‌رود. فيكوس به نور كامل نياز دارد؛ اما نبايد در معرض تابش مستقيم خورشيد قرار بگيرد. نسبت به خشكي مقاوم است و اگر به آن زياد آب بدهيد، مدت كوتاهي مهمان شما است. در تابستان هفته‌اي دو بار و در زمستان فقط يك بار در هفته به فيكوس آب بدهيد. خاك مناسب براي اين گياه مخلوطي از خاك برگ و خاك رس است و تكثير آن از طريق قلمه‌زني انجام مي‌شود.
با «ديفن باخيا» شروع كنيد
گياهي زيبا و مقاوم است كه به سادگي خانه شما را بسنده مي‌كند. اگر در نگهداري گياهان آپارتماني چندان با تجربه نيستيد، يك پيشنهاد اين است كه پرورش گياهان را با ديفن باخيا شروع كنيد. ديفن باخيا را در جايي قرار دهيد كه نور غيرمستقيم وجود داشته باشد؛ چون اين گياه نسبت به نور مستقيم حساس است. هر چند وقت يكبار هم گلدان را بچرخانيد؛ چون ديفن باخيا مدام به سمت نور خم مي‌شود. از آبياري زياد آن بپرهيزيد. در تابستان هفته‌اي 3-2بار آبياري كافي است و در زمستان هفته‌اي يك‌بار.
بنجامين براي حرفه‌اي‌ها
برگ‌هاي اين گياه بسيار زيبا است و جزو گياهان آپارتماني زيبا و پرطرفدار محسوب مي‌شود، اما اگر قصد خريد آن را داريد بايد بگوييم كه نگهداري آن كار ساده‌اي نيست. بنجامين نسبت به تغييرات محيطي مقاومت كمي دارد و بسيار حساس است. با كوچك‌ترين جابه‌جايي برگ‌هاي آن مي‌ريزد؛ بنابراين بايد از جابه‌جايي گلدان جلوگيري كنيد. به اين گياه هم نبايد زياد آب بدهيد و اجازه دهيد بين دو آبياري خاك سطحي گياه خشك شود. اگر در نگهداري گياهان آپارتماني تازه‌كار هستيد، پرورش اين گياه براي شما مناسب نيست و براي افراد با تجربه توصيه مي‌شود.
برگ انجيري بازيگوش!
يكي از مقاوم‌ترين گياهان آپارتماني است و براي افراد مبتدي گياه مناسبي به شمار مي‌رود. برگ انجيري به نور غيرمستقيم نياز دارد و اشعه‌هاي مستقيم خورشيد برگ‌هايش را مي‌سوزاند. آبياري زياد لازم ندارد و در فاصله بين دو آبياري، سطح خاك آن بايد كاملا خشك شود. برگ انجيري جزو گياهان آپارتماني بالا رونده است و بايد در كنار آن قيم قرار دهيد. اگر به اين گياه خوب رسيدگي كنيد، منظره جالبي را در آپارتمان‌ شما ايجاد مي‌كند و از در و ديوار بالا مي‌رود!
نخل مرداب، هميشه تشنه
نخل مرداب از جمله گياهان ارزان و زيبا است كه پرورش و تكثير آن كار ساده‌اي است. به آب فراوان و آفتاب كامل احتياج دارد. البته در جاهاي سايه‌اي كه نوردار باشد هم رشد مي‌كند. بايد آنقدر به اين گياه آب بدهيد تا هميشه خاك آن شبيه باتلاق باشد؛ بنابراين روزي يكبار آبياري لازم دارد. نخل مرداب در دماي پايين خزان مي‌كند و با گرم شدن مجدد هوا، برگ‌هاي جديد آن شروع به رشد مي‌كنند.
آگلونما
برگ‌هاي ابلق زيبايي دارد و بايد دور از تابش مستقيم خورشيد نگهداري شود. نبايد به اين گياه زياد آب بدهيد و در فاصله بين دو آبياري خاك آن بايد كاملا خشك شود. براي تكثير اين گياه مي‌توانيد ساقه بدون برگ را به صورت افقي در ماسه بكاريد يا ساقه برگدار را قلمه بزنيد.
گل كفشك، مهماني عجيب و غريب
اگر دلتان مي‌خواهد كه در آپارتمان يك گل عجيب و غريب داشته باشيد كه توجه همه را به خودش جلب كند، گل كفشك بخريد. گل‌ها اين گياه آپارتماني در رنگ‌هاي بسيار شاد و زيبا وجود دارد و بومي كشور شيلي است. اگر به ظاهر گل‌ها دقت كنيد، مي‌بينيد كه شبيه كفش‌هاي خالدار است. با كاشتن بذر گياه در اواخر تابستان تعداد زيادي گل كفشك خواهيد داشت. اين گياه در حال حاضر هم در گلفروشي‌ها موجود است. از اوايل اسفند تا پايان فروردين گل مي‌دهد و آپارتمان شما را رنگارنگ مي‌سازد. اين گياه نسبت به سرما بسيار حساس است.
شمعداني، همراهي شاداب و پرطراوت
گل‌هاي شمعداني بسيار زيبا است و از جمله گل‌هايي است كه در آپارتمان هم نگهداري مي‌شود. گل‌هاي شمعداني درشت و به رنگ‌هاي سفيد، قرمز و بنفش است. شمعداني از اوايل فروردين تا اواخر مرداد به گل مي‌نشيند و در دوران گل‌دهي منزل شما را با طراوت و شاداب مي‌كند. در فصل گل‌دهي بايد به اين گياه زياد آب بدهيد.
آشيمينس
يكي از گياهان آپارتماني است كه گل‌هاي زيبايي دارد. ساقه‌هاي اين گياه خيلي سريع رشد مي‌كنند و ارتفاع آنها به 20سانتي‌متر مي‌رسد. اگر در تابستان به اين گياه خوب آب بدهيد، در تمام طول اين فصل گرم گل مي‌دهد. پس از پايان دوران گل‌دهي بهتر است آبياري آن را كم كنيد تا پياز آشيمينس كمي استراحت كند. در اين مدت بايد آن را در جاي گرمي نگه داريد.

Monday, March 9, 2009

سوئيت ولارد (Suite Vollard) تنها ساختمان چرخان در جهان

سوئيت ولارد (Suite Vollard)؛ تنها ساختمان چرخان در جهان
 

از داخل ساختمان سوئيت ولارد چشم انداز بيرون مدام در حال تغيير است. تنها با فشار يك دكمه، ساكنين هر آپارتمان مي‌توانند ديدي 360 درجه نسبت به چشم انداز اطراف داشته باشند. مورو (Moro) شركت سازه مستقر در كورتبيا است كه ساختمان سوئيت را ساخته است اين ساختمان تنها ساختمان چرخان در جهان مي‌باشد. معماران برونودوفرانس هدايت كننده فني با مورو، سرجيو سيلكو پروژه را طراحي كرده‌اند كه نياز به داشتن كارشناسان حرفه‌اي در زمينه‌هاي گوناگون داشته‌اند.
طراحي پيچيده و مرحله آزمايش بيش از يكسال طول كشيد. بعد از هماهنگي كامل بين سيستمهاي مكانيكي كه آپارتمان را مي‌چرخاند و طراحي معماري ساختمان، تيم قالبهاي وينيل پنجره را بعنوان بهترين راه حل تكنيكي براي ما، انتخاب كرد، قاب طبقه اي 958 فوت مربعي جانبي، با مهارهاي فلزي عمودي متصل به پايه ساخته شده بود.
سوئیت ولارد اولین ساختمان چرخان در جهان است؛ ساختمان با بتن مسلح و قاب‌های فلزی عظیم ساخته شده‌است، در نما مصالح بنایی بكار نرفته است، قاب‌های عظیم وینیل، پانل‌های شیشه‌ای، سایه‌ها را هر 90 درجه تغییر می‌دهد موتورها با كنترل از راه دور كار می‌كند و هر آپارتمان را بصورت انفرادی می‌چرخاند، افراد ساكن از آیارتمان‌هایشان چشم انداز و محوطه بیرون را در حال تغییر می‌بینند.بخش انتهايي ساختمان بصورت تلسكوپي به راهنماي انحنا داري كه توسط دال بتني محكم شده، چفت و بست شده است. چفت و بستهاي جانبي مي‌توانند با هم با قابها به چرخش در آيند.
سيستم چرخدنده‌ها و زنجيرهاي چرخان، چرخش را تحت تأثير قرار مي‌دهند. هر آپارتمان سيستم موتور مستقلي دارد كه با استفاده از كنترل از راه دور كار مي‌كند. يك چرخش كامل 360 درجه در جهت عقربه‌هاي ساعت يا در خلاف عقربه‌هاي ساعت، يك ساعت طول مي‌كشد و سيستم مجهز به دستگاه تايمر مي‌باشد.
محدوده بار براي اجراي خوب موتور 150 كيلوگرم فوت بر مترمربع، سرجمع 13 تن است. در نما مصالح بنايي بكار نرفته است.
نماي كرتين (Curtin) ساخته شده با قابهاي وينيل متصل به سازه فلزي چرخان سقف و كف مي‌باشد. نتيجه باورنكردني بود، برونودوفرانس مي‌گويد : ما مشكلاتي با سر و صدا نداشتيم مطابق با گفته او نماي ولارد (Vollard) به مصالح انعطاف‌پذير نياز دارد بنابراين نياز به سازه مقاوم خواهد بود دوفرانس مي گويد: وينيل بهترين راه حل براي انعطاف‌پذيري و اجرا و خلق در نماي مناسب مي‌باشد. آپارتمانها 2885 فوت مربع مساحت داشتند كه توسط بالكن‌هاي شيشه‌اي با مساحت 323 فوت مربع از طريق درها به همه اتاقها دسترسي دارند، احاطه شده‌اند. ناحيه مركزي آپارتمان كه محل قرارگيري آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و لباسشوئي و محلي براي كباب پزي است حركت نمي‌كند.

پونک

پونک

محصولات متفاوت مونديال، درها و پنجره ها سايبانهاي عمودي، جهت دار با حركت اجزا استفاده شده‌اند. قالبها مطابق با سيستم شناور نصب شده‌اند بنابراين اتصال بين اجزا وينيل و سازه فلزي آپارتمان وجود نخواهد داشت در نتيجه سر و صداي ناشي از اصطكاك قطع مي‌شود شيشه هاي دو لايه با 3 ميليمتر لعاب + 3 ميليمتر شيشه ضخيم و 10 ميليمتر خلأ عايق كاري شده‌اند. كمان سنتوري شكل از سايه‌هاي مختلف شيشه كه در هر ربع بصورت متناظر با يك درجه مشخص پديدار مي‌شود.
بنابراين يك چهارم نماي هر آپارتمان پوشيده شده با شيشه رفلكتيو نقره‌اي، يك چهارم با شيشه رفلكتيو سبز ، يك چهارم رفلكتيو برنزي و يك چهارم با رفلكتيو آبي.
مدابيل (Modabile) طراحي وساخت و نصب قالبهاي وينيل را انجام داد كه از جهت عايق بودن حرارتي و ذخيره بيش از 50 درصد انرژي حتي با استفاده از AC و سيستم‌هاي حرارتي تضمين شده‌اند.
سر و صدا به حد بين 35 و 50 دسي بل كاهش پيدا كرد. پروژه و اجراي ساختمان چرخان به توسعه جديدترين تكنولوژي‌ها براي عملكرد بهتر آن نياز دارد. كه معمولاً اين تكنولوژي‌ها در ساختمان‌هاي معمولي بكار نمي‌رود. فرانس دوبو نتيجه مي‌گيرد كه ما فرصتي داشتيم براي بكار بردن چنين نوآوري‌ها در ساختمان ولارد .

Monday, March 2, 2009

مسکن و خبرهای جدید

وزارتخانه‌های نفت و مسكن در آستانه واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، فرهنگ‌سازی برای مصرف‌ بهینه سوخت در حوزه ساختمان را آغاز كردند.
بخش ساختمان در دو بخش سكونت و ساخت‌وساز بزرگ‌ترین مصرف‌كننده گاز طبیعی در كشور محسوب می‌شود و در سال جاری نیمی از یارانه مصرف انرژی یعنی رقمی معادل ۵/۲۳میلیارد دلار در بخش ساختمان و صنایع وابسته اختصاص یافت.
مطهری
اهمیت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها آن هم در شرایطی كه دیر یا زود طرح تحول اقتصادی هزینه مصرف انرژی را به شدت افزایش می‌دهد باعث شد روز گذشته مقامات وزارت مسكن، وزارت نفت و شهرداری تهران در همایشی تحت عنوان «عزم ملی در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان» این موضوع را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهند و البته به ناهماهنگی دستگاه‌ها در این ارتباط نیز خاتمه دهند. وزیر نفت در این همایش ورود متمركز وزارت نفت به بحث صرفه‌جویی و مصرف بهینه در بخش انرژی را مهم‌ترین برنامه سال آینده عنوان كرد و گفت‌:از سال آینده وزارت نفت از تولید و ساخت مصالح با كیفیت در راستای صرفه‌جویی انرژی حمایت خواهد كرد.
  بلوار فردوس
غلامحسین نوذری افزود: در حال حاضر حدود ۱۱میلیون واحد مسكونی ساخته شده كه باید مسائل استفاده انرژی در آنها رعایت شود. محاسبات نیز نشان می‌دهد اگر همه استانداردهای مصرف انرژی در ساخت یك ساختمان رعایت شود، برای هر مترمربع ۳۲هزار تومان در مبحث ۱۹هزینه خواهد برد كه اگر به سمت قیمت‌های واقعی انرژی برویم، این هزینه طی یك سال بازگشت سرمایه داده خواهد شد. وزیر نفت با اشاره به اینكه در حال حاضر با وزارت كار در حال تهیه قراردادی هستیم تا همه نیروهای دست‌اندركار ساختمان حتی كارگران عادی را به شكلی با فرهنگ ساختمان‌سازی در مبحث ۱۹ آشنا كند، افزود: در حال حاضر حدود ۴۱درصد تولید انرژی در بخش ساختمان مصرف می‌شود كه به نظر می‌رسد با اعمال استانداردهای مبحث ۱۹ تا ۵۰درصد كاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان داشته باشیم.
شهرک غرب
در همایش دیروز كه در ارتباط با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برگزار شد، حمدالله محمدنژاد مشاور ارشد وزیر نفت گفت: چنانچه موارد بهینه‌سازی در ساختمان‌های موجود معادل ۷/۱۱میلیون واحد مسكونی شهری با زیربنای متوسط ۲۳/۱میلیارد متر مربع اجرا شود. سالانه حدود ۵/۱۸میلیارد متر مكعب گاز در كشور صرفه‌جویی خواهد شد.وی تاكید كرد: چنانچه ملاحظه می‌شود هر سال ۸۰۰هزار واحد مسكونی جدید ساخته می‌شود كه در طول ۱۰ سال ۸۰میلیون متر مربع واحد مسكونی بهینه‌سازی در صورت اجرای مبحث ۱۹ خواهیم داشت كه به این ترتیب حدود ۸۰میلیارد متر مكعب گاز طبیعی در طول ۱۰ سال صرفه‌جویی خواهد شد.
● ۱۲درصد ساختمان‌ها مبحث ۱۹ را رعایت می‌كنند
از سوی دیگر مهندس منوچهر خواجه دلویی معاون وزیر مسكن و شهرسازی در این همایش به عملكرد سازمان‌های ذی‌ربط در امر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان انتقاد وارد كرد و گفت: عملكرد شهرداری‌های كشور در این راستا رضایت بخش نیست. یوسف آباد وی افزود: شهرداری‌ها موظف هستند مطابق قانون در هنگام صدور پروانه ساختمانی و در هنگام صدور پایان كار اجرای مقررات ملی ساختمان و از جمله مبحث ۱۹ را نظارت كنند.
خواجه دلویی تاكید كرد: مطابق گزارشات رسیده حدود ۱۲درصد از ساختمان‌های ساخته شده مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌كنند. معاون وزیر مسكن و شهرسازی تصریح كرد: با توجه به این كه انرژی‌های فسیلی پایان‌پذیر هستند و با توجه به لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها، جهت‌دهی منابع انرژی اجتناب نا‌پذیر است.وی تاكید كرد: با توجه به لایحه‌ای كه در حال حاضر در مجلس وجود دارد، دو اتفاق در بخش ساخت و ساز و مسكن باید رخ دهد. خواجه دلویی افزود: در حوزه تولید مصالح ساختمانی با توجه به هزینه‌گران انرژی، در آینده نزدیك بعضی از مصالح ساختمانی كه از لحاظ تولید و حمل انرژی‌بر هستند باید از چرخه تولید خارج شوند. 
سعادت آباد
وی تاكید كرد: در غیراین‌صورت این گونه مصالح باید فرآیند اصلاحات اختصاصی را طی كنند.وی در ادامه سخنان خود به عقبه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره كرد و گفت: این مبحث در سال ۷۰ براساس دانش آن زمان تصویب شد كه با پیشرفت علم و دانش ضرورت بازنگری در آن احساس شد و در سال ۸۱ این قانون مورد بازنگری قرار گرفت و ویرایش جدید آن تدوین و ابلاغ شد.آپادانا
معاون وزیر مسكن و شهرسازی افزود: در نسخه جدید این مبحث الزامات طراحی مكانیكی شامل سیستم‌های كنترلی، برنامه‌ریزی و كاربرد سیستم‌های برقی جهت استفاده بهینه روشنایی و همچنین استفاده حداكثر از روشنایی طبیعی تعریف شده است.وی در خصوص اقداماتی كه ظرف این مدت برای نهادینه كردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صورت گرفته گفت: وزارت نفت در زمینه فرهنگ‌سازی اجرای مبحث ۱۹ اقدامات قابل دفاعی انجام داده است.وی تاكید كرد: براساس بند د ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم كه در ماده ۲۰ برنامه چهارم هم تنفیذ شده بود یك كارگروه تعریف شده كه براساس آن باید یك برنامه اجرایی برای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تعریف می‌شد كه این اقدام انجام شده و كارگروه در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است.
خواجه دلویی خاطرنشان كرد: انتظار می‌رود در ساختمان‌های دولتی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سریع‌تر انجام شود كه این اتفاق عملیاتی شده است.وی افزود: تشكیل شركت‌های كنترل بازرسی از جمله اقدامات دیگر در راستای اجرای مبحث ۱۹ بوده است كه از سال گذشته این شركت‌ها آغاز به كار كرده‌اند و تعدادی از مهندسان علاقه‌مند مجوز این شركت‌ها را گرفته‌اند.خواجه دلویی خاطرنشان كرد: استقرار بیمه فعالیت برای رعایت مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۱۹ از سال گذشته آغاز شده و لایحه آن در مجلس است كه بر این اساس بخشی از تعرفه بیمه را وزارت مسكن و شهرسازی برای ساختمان‌هایی كه این مبحث را رعایت می‌كنند پرداخت می‌كند.وی افزود: در همین حال وزارت نفت و وزارت مسكن و شهرسازی آیین‌نامه‌ای را تهیه كرده‌اند كه با ابلاغ و تصویب آن اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تسریع خواهد شد.خواجه دلویی تاكید كرد: در همین حال یك لایحه مدیریت انرژی تهیه و در دولت مصوب شده كه ابعادی برای صرفه‌جویی در انرژی ساختمان در آن لحاظ شده است.وی افزود: ترویج فن‌آوری‌های نوین ساخت با رویكرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.
● صرفه‌جویی انرژی در تضاد با مصالح چینی شمس آباد
در ادامه این همایش مصباح‌الدین متقی، مدیركل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران طی سخنانی گفت: به منظور نهادینه كردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان یك سری مولفه‌ها لازم است. مولفه اول بدین صورت است كه فن‌آوری‌های ساخت‌وساز باید با ضوابط و قوانین موجود هم‌خوانی داشته باشد. وی افزود: مولفه دوم مصالح ساختمانی و اجرایی كردن كلیه ملزوماتی است كه برای تحقق بهینه‌سازی مصرف ضروری است كه در این زمینه متاسفانه ما از حداقل‌های لازم برخوردار نیستیم. متقی گفت: ۷۰درصد ساخت‌وسازهای مردمی را افراد كم‌درآمد جامعه انجام می‌دهند كه معمولا رویكرد آنها در ساخت‌وساز صرفه‌جویی اقتصادی است و بنابراین این افراد مصالحی را انتخاب می‌كنند كه غالب آنها وارداتی، غیراستاندارد و ارزان‌قیمت است. متقی تاكید كرد: در‌حال‌حاضر مصالح ساختمانی اعم از آهن، میلگرد و... به صورت انبوه از كشور چین وارد شده است و هیچ نهاد مسوولی این مصالح را از لحاظ كیفی و استاندارد بودن آزمایش نكرده است.وی افزود: اخیرا رییس سازمان پزشكی قانونی اعلام كرده است كه به‌منظور كاهش مرگ خاموش مردم درزهای اتاق خود را نبندند كه این دستور با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در تضاد است.متقی تاكید كرد: در‌حال‌حاضر پنجره‌های دو جداره یا یونولیت‌هایی كه در پوسته بیرونی ساختمان‌ها تعبیه می‌شود غالبا از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و بر این اساس انتظار می‌رود وزارت مسكن و شهرسازی و موسسه استاندارد لیستی از تولیدكنندگان مجاز را در اختیار شهرداری قرار دهند تا در هنگام صدور پروانه در اختیار مالكان و ذی‌نفعان قرار گیرد.وی تاكید كرد: مولفه سوم به‌منظور اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی مدیریت تخصصی در این راستا است.
كردستان
متقی گفت: شهرداری تهران با تمام امكانات و شرایطی كه به همراه دارد تاكنون كارفرمایان و سازندگان را ملزم كرده كه در طراحی‌های بخش معماری حتما مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان لحاظ شود.وی اظهار داشت: در فرآیند اجرا در ‌حال‌حاضر ۳ سال است كه به‌طور جدی پایان كار ساختمانی بدون رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ارائه نمی‌شود.متقی تصریح كرد: در سال ۸۶ پرونده‌هایی كه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت نكرده بودند به كمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شدند و از ۲۷هزار پروانه ساختمانی صادره در سال ۸۶ كه حدود ۲۸میلیون و ۵۰۰هزار مترمربع زیربنا مجوز ارائه شده بود با حدود ۵درصد به خاطر عدم رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برخورد قانونی صورت گرفت.