Saturday, April 30, 2011

ماجرای واحدهای مسکونی «زیر نصف قیمت»

رخ پیشنهادی برای فروش برخی ارزانترین تور ترکیه   واحدهای مسکونی در تهران به حدی پایین اعلام می شود که اغلب خریداران در مواجهه با چنین فایل هایی با تردید نسبت به خرید یا رد این پیشنهادها روبه رو می شوند.

به این دو فایل که دو روز پیش در بازار پیشنهاد شده بود، دقت کنید: «در اشرفی اصفهانی یک واحد مسکونی 50 متری نوساز به قیمت 40 میلیون تومان به فروش می رسد.» «در محله دربند یک واحد مسکونی 20 سال ساخت به قیمت متری 5/1 میلیون تومان فروخته می شود.»
در محله اشرفی اصفهانی در حالی این فایل ارائه شده که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در این محله –طبق اعلام بازار مجازی مسکن ایران فایل- بین یک میلیون و 400 هزار ارزانترین تور دبی   تا یک میلیون و 500 هزار تومان است. در محله دربند نیز میانگین قیمت فروش آپارتمان حدود 5/2 میلیون تا 2/3 میلیون تومان است.
در بازار مجازی مسکن، فایل مربوط به محله دربند جزو فایل های پربیننده بوده است. آیا چنین پیشنهادهایی که با نرخ «زیرنصف قیمت» عرضه می شود، دارای عیب و ایراد احتمالی هستند یا اینکه مالک آن پول لازم است یا اطلاعی از نرخ های عرف منطقه ندارد؟
واسطه های بازار مسکن در این باره سه سناریو را مطرح می کنند:
سناریوی اول احتمال دارد واحد مسکونی به هر دلیل ارزانترین تور تایلند  فاقد سند رسمی باشد و مالک آن را به صورت قولنامه ای معامله می کند. در این حالت قیمت آپارتمان تا نزدیک به نصف قیمت واقعی کاهش پیدا می کند. برخی مالکان املاک بدون سند که سند آن واحد در آستانه صدور است هنگام معامله حدود 60 تا 70 درصد قیمت را دریافت می کنند و مابقی را به زمان تنظیم سند موکول می کنند. اما برخی دیگر که مطلع هستند به این زود ارزانترین تور مالزی   ها سند صادر نمی شود –ملک دچار مشکل است- از دریافت مابقی پول منصرف می شوند.
سناریوی دوم به نقص ساختمان مربوط می شود. به عنوان نمونه در فایل مربوط به اشرفی اصفهانی، واحد مسکونی موردنظر فاقد پارکینگ، انباری، بالکن، سیستم گرمایش و سرمایش است.
نبود چنین تجهیزاتی عملا رقمی حدود 10 میلیون تومان از ارزش ملک می کاهد.
مشاوران املاک خوش انصاف توصیه ای که برای  ارزانترین تور سنگاپور    خرید واحدهای مسکونی با قیمت «زیر نصف قیمت عرف منطقه» دارند این است که از مالک درباره بود و نبود امکانات و همچنین وضعیت سند و پایان کار بپرسند و بعد از آن با رویت مدارک و وضعیت ساختمان نسبت به اطلاعات دریافتی مطمئن شوند
کارگروه مسکن در جلسه ای که با حضور وزیر مسکن به عنوان رییس کارگروه، نمایندگان وزرای عضو و نماینده بانک مرکزی برگزار شد، دستور اصلاح سقف وام ساخت مسکن در بسته پولی سال90 را صادر کرد.

در جلسه کارگروه با تاکید بر اینکه وام 25 میلیون تومانی ساخت صنعتی مسکن مصوبه سال89 هیات دولت بوده و مصوبات دولت بالاتر از تصمیم گیری های شورای پول و ارزانترین تور ارمنستان   اعتبار است، اعلام شد: متن بسته پولی سال90 که در آن وام ساخت صنعتی 22 میلیون تومان تعیین شده، اصلاح و«پرداخت 25میلیون تومان تسهیلات برای ساخت صنعتی به ازای هر واحد مسکونی» ابلاغ شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه کارگروه ارزانتری تور استانبول  مسکن همچنین مصوب شد برای سال جاری سقف تسهیلات ساخت مسکن به روش سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی به ترتیب 20 میلیون، 22 میلیون و 25 میلیون تومان تعیین و پرداخت شود.
یک عضو کارگروه مسکن درباره جزئیات این جلسه گفت: نظر اعضای شورای پول و اعتبار درباره وام ساخت مسکن و اصلاح سقف آن در بسته پولی، مثبت است؛ طوری که برخی اعضای آن می گویند این موضوع آنقدر در مقایسه با سایر مباحث بسته پولی همچون نرخ سود بانکی، ساده و پیش پا افتاده است که در جلسات بررسی متن پیش نویس بسته، آنچنان مورد تاکید و بررسی قرار نگرفت.
به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه اخیر کارگروه مسکن مصوب شد، وام ساخت صنعتی از 22 میلیون تومان که در بسته پولی امسال آمده، به 25 میلیون تومان افزایش ارزانترین تور اندونزی   که به این ترتیب سقف این تسهیلات به حالت اول بازخواهد گشت. شورای عالی مسکن اوایل سال گذشته تصویب کرد که وام صنعتی سازی مسکن 5 میلیون تومان بیشتر از وام سنتی سازی پرداخت شود. مصوبات شورای عالی مسکن حکم مصوبات هیات دولت را دارد و به همین خاطر تغییر آن توسط بانک مرکزی باعث شد اعضای شورا و کارگروه مسکن برای اصلاح آن ارزانترین تور آفریقای جنوبی   تلاش کنند
طرح جدا کردن شهرری از تهران که قرار بود حداکثر تا قبل از شروع سال90 در قالب لایحه به مجلس برود، طبق اعلام شهردار منطقه20 و همچنین یک عضو شورای شهر منتفی شده است.

اما روز گذشته معاون عمرانی استاندار تهران در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» گفت: این طرح با قوت تا کسب نتیجه ادامه پیدا می کند و هم اکنون کار مطالعه و بررسی درباره نحوه جدا شدن شهرری در دولت در جریان است.
نیمه دوم پارسال دولت با این استدلال که تهران باید کوچک شود و شهرری که در حال حاضر فرمانداری دارد پتانسیل جداشدن از ارزانترین تور آنتالیا  تهران را دارد، طرح انتقال منطقه20 از تهران و تبدیل آن به شهرستان جداگانه مطرح شد و بعد از آن گروهی از مسوولان برای پیشتیبانی از این طرح اعلام کردند شهرری به خاطر استقرار کارخانه های صنعتی در آن درآمد زیادی برای تهران تولید می کند اما عمده این درآمد به جای اینکه نصیب شهرری شود صرف مناطق شمالی پایتخت می شود و لذا باید شهرری از شهرداری تهران جدا شود.این تور ارزان مارماریس   طرح سال گذشته در نهایت به میان سخنرانی های وزیر کشور به عنوان موافق و شهردار تهران به عنوان مخالف جدایی شهرری کشیده شد و در نهایت استاندار تهران در اسفندماه سال گذشته خبر داده بود که منتظر تمکین شورای شهر تهران است در غیر این صورت یک طرفه اقدام خواهد کرد.
اما روز گذشته حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران در این باره گفت: طرح جدایی شهرری از تهران که از اساس نادرست و غیرکارشناسی است، از نظر شورای شهر تهران منتفی است و به نظر می رسد در دولت نیز اهتمام به این کار نباشد.
بیادی در عین حال معتقد است استقلال شهرها و کاهش دخالت دولت در اداره شهرها از یک سو و همچنین کوچک سازی تهران منطقی و اصولی است اما تلاش برخی برای  ارزانترین تور کوش آداسی    جدایی شهرری از تهران نه به خاطر مسائل کارشناسی بلکه با گرایش های دیگری صورت گرفته است. به گفته وی در حال حاضر پایتخت ایران آنقدر وسیع و پر جمعیت است که باید برای هر یک از مناطق 22گانه، 22 شورای شهر ایجاد شود.
اما با این حال ، معاون عمرانی استاندار ارزانترین تور ایتالیا  تهران به صراحت گفت: طرح جدایی شهر ری از تهران همچنان در دستور کار دولت و در حال حاضر در مرحله بررسی کارشناسی است.
به گفته وی دولت این طرح را با استناد به قانون تقسیمات کشوری مطرح کرده که در این قانون شهرری جزو تهران نیست.
این اظهارات در حالی از سوی معاون استاندار تهران صورت می گیرد که اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس نیز با استناد به همین قانون تاکید می کنند که شهرری جزئی جدایی ناپذیر از تهران است.
مهرداد لاهوتی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس که جدایی هر یک از مناطق 22 گانه تهران را به ضرر تهران می داند، گفت: شهرری بخشی از ارزانترین تور فرانسه   شهر تهران است و جدایی آن به صلاح شهر و منطقه 20 نیست.
البته لاهوتی طرح جدایی شهرری از تهران را منتفی دانست و گفت این طرح هیچگاه به طور رسمی به مجلس ارائه نشد.
مجتبی عبداللهی، شهردار منطقه شهرری نیز در تایید اظهارات دو عضو شورای شهر و مجلس گفت که این طرح منتفی است و از آن ابتدا نیز به طور جدی مطرح نشده بود.
به گفته وی، ابقای شهرری در تهران حتمی ارزانترین تور پاریس   است
رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان ضمن هشدار نسبت به فراوانی مصالح ساختمانی غیراستاندارد در بازار گفت: مصالح استاندارد در حد نیاز ساخت وساز وجود دارد، اما برخی بساز و بفروش هایی که از مهندس فنی و متخصص استفاده نمی کنند، تمایل به خرید مصالح غیراستاندارد و تایید نشده را دارند.

محمدرضا یاسایی افزود: مصالح استاندارد که هم می تواند عمر مفید ساختمان را افزایش دهد و هم هزینه های استفاده از آن را برای ساکنان کاهش دهد فقط در صورتی که توسط ارزانترین تور لندن  مهندسین متخصص به کار گرفته شود، مناسب خواهد بود. وی تصریح کرد: امروزه در بازار، مصالح نامرغوب در بسته بندی های فابریک به فراوانی موجود است که افراد عادی به هیچ وجه متوجه نامرغوبی آن نمی شوند.
رییس انجمن سازندگان مسکن به خریداران ملک توصیه کرد: در ارزانترین تور انگلستان   هنگام خرید از سازنده یا مالک بخواهند شناسنامه فنی ساختمان و مدارکی را که نشان دهد در سازه از مصالح دارای علامت استاندارد استفاده شده، نشان دهد.
در همین زمینه، نخایی سخنگوی جامعه مهندسین نیز با بیان اینکه پیام مهندسان متخصص «ارتقای ساخت وساز شهری» است، گفت: بر کسی پوشیده نیست که اگر زلزله ای در مقیاس 5 تا 6 ریشتر تهران را بلرزاند چه فاجعه ای همه را تهدید می کند. مهندسان خواهان پایان دادن به وضعیت موجود در ساخت وسازها هستند.
جعفر سرخوش، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های مشاور طراح و ناظر نیز در مراسم معرفی پروژه گلدن تاور – بزرگ ترین پروژه تجاری شهر تهران- گفت: هم اکنون به ارزانترین تور اسپانیا  دلیل اجرای ساختمان ها توسط افراد غیرذی صلاح در اکثر موارد اصول اولیه مبحث 19 مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شود که این باعث می شود مصرف کنندگان هزینه های زیادی بابت تامین انرژی در خانه متحمل شوند.



دبیر کانون سراسری شرکت های ساختمانی، تاسیساتی ارزانترین تور استرالیا  و تجهیزاتی ایران با بیان اینکه به رغم اینکه شرکت های پیمانکاری در حال اجرای حجم عظیمی از فعالیت های عمرانی در سطح کشور هستند، یارانه دریافت نکرده اند، گفت: با گذشت 5 ماه از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و حمایت دولت از مردم و اصناف مختلف در قالب پرداخت تسهیلات یارانه ای، اما تاکنون شرکت های پیمانکاری مشمول ارزانترین تور یونان  دریافت یارانه نشده اند.

بابک فرزانه وار گفت: با وجود رایزنی ارزانترین تور لبنان  های اولیه کانون سراسری شرکت های ساختمانی ایران با مسوولان مربوطه به منظور تخصیص یارانه به شرکت های پیمانکاری، اما متاسفانه هنوز وعده های مربوطه در این زمینه محقق نشده است که این امر باعث می شود که این نوع شرکت ها به تعطیلی و رکود کشیده شوند. فرزانه وار تاکید کرد: تبعات تعطیلی شرکت های عمرانی فقط گریبان شرکت های عمرانی را نخواهد گرفت و باعث ایجاد وقفه در توسعه زیرساخت های عمرانی می شود. وی درخصوص دامنه تبعات عدم تخصیص یارانه به شرکت های پیمانکاری اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کارگاه ها وجود دارند که به صورت ماهانه مبلغ 400 میلیون ریال صرف ارزانترین تور کوالالامپور   هزینه های سوخت خود می کنند که با توجه به مطالبات معوق این شرکت ها تور ارزان وآسان مراکش  از دولت، رکود چند برابری به آنها تحمیل خواهد شد.

.
.
.

Tuesday, April 12, 2011

بازار مسکن در برابر تحولات طلا و بورس

التهاب قیمت در بازار سکه پیش بینی ارزانترین تور ترکیه   ها درباره ثبات قیمت مسکن را تقویت کرد؛ رشد جهانی قیمت طلا -که گفته می شود تداوم دارد- با شدت بیشتر بازار سکه را در برگرفته و به جذابیت سرمایه گذاری در این بازار دامن زده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بازار سهام و سکه در این روزها برای صاحبان سرمایه جذاب شده است؛ به طوری که در صورت هر نوع افزایش نقدینگی در جامعه، بازار مسکن به دلیل فقدان ارزانترین تور دبی  چشم انداز سوددهی در آینده نزدیک و همچنین به خاطر کنترل های دولتی، قدرت رقابت را برای جذب نخواهد داشت.

رونق در بازارهای سکه و سهام؛ بازار مسکن بیمه شد
دیوار سکه مقابل قیمت مسکن
کارشناسان اقتصادی: راه ورود نقدینگی به بازار مسکن مسدود است
نوسان صعودی قیمت سکه در بازار طلا و رشد شاخص در بازار سهام که به اعتقاد کارشناسان ارزانترین تور یونان   حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت، بازار مسکن را در مقابل هر گونه تحریک قیمت بیمه می کند.
سرمایه گذاران ملکی که همواره در دوره های رونق مسکن نقش اصلی در رشد قیمت ملک را برعهده دارند در مواجهه با جهش قیمت سکه و طلا، واکنش آنی از خود بروز می دهند، به طوری ارزانترین تور آفریقای جنوبی
   که مسیر استفاده از سرمایه ریالی خود را به سمت خرید سکه تغییر می دهند. این اتفاق درست در مهرماه پارسال با استناد به آمارهای سامانه رهگیری معاملات مسکن، به ثبت رسید: اوایل پاییز سال گذشته که قیمت سکه در بازار با رشد شدید همراه شد، حجم معاملات روزانه ملک از سطح 4 هزار فقره در ارزانترین تور مالزی  شهریور ماه به نزدیک 3 هزار فقره در مهر ماه رسید و همچنین منحنی رشد قیمت مسکن در تهران نیز در مهر ماه شیب منفی به خود گرفت.
در حال حاضر نیز به رغم آنکه خرید های مصرفی مسکن در جریان است، اما به دلیل آنکه رشد قیمت سکه در بازار داخلی بیشتر از نرخ رشد قیمت جهانی طلا است و همچنین میزان رشد قیمت سکه نسبت به مهر ماه سال گذشته چند برابر شده، این پیش بینی مطرح است که بازار مسکن حتی در صورت افزایش نقدینگی در جامعه قدرت رقابت با بازار طلا را نداشته باشد که در نتیجه قیمت معاملاتی مسکن برای خریداران ارزانترین تور استانبول  واقعی بدون افزایش کاذب، ثابت خواهد ماند. از سوی دیگر، رونق در بازار سهام نیز قدرت این پیش بینی را تقویت کرده است.
ساختمانی ها دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا
مینو رفیعی کارشناس ارشد در حوزه اقتصاد مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار مسکن در سال جاری بدون آنکه حتی نیازی به جذابیت گرفتن بازارهای موازی باشد، نمی تواند سرمایه هایی که صاحبانش به دنبال سود هستند را جذب کند.
وی تصریح کرد: سیاست های دولت در بخش مسکن به ارزانترین تور برزیل  گونه ای شده که هر سازنده و بساز و بفروشی می تواند با دریافت تسهیلاتی معادل 80 درصد هزینه ساخت، به راحتی مجوز بگیرد و ساخت وساز کند بنابراین نیازی به ورود سرمایه شخصی به بازار مسکن نیست.
این کارشناس در عین حال تاکید کرد: هم اکنون فعالان ساختمانی در فکر بکارگیری سرمایه هایشان در بازارهای سودآور هستند که بازار طلا گزینه مطلوب این افراد است.
رفیعی همچنین افزود: تصمیم جدید وزارت مسکن به واگذاری زمین بدون دریافت ارزش آن در پروژه هایی غیر از مسکن مهر باعث می شود دلال بازی در بازار زمین که سرمنشا ارزانترین تور ارمنستان  افزایش قیمت تمام شده مسکن است، پایان بگیرد که این نیز بر آرامش قیمت مسکن موثر خواهد بود.
نویسنده طرح جامع مسکن و مشاور ارزانترین تور اندونزی  سابق وزارت مسکن در ادامه گفت وگو با دنیای اقتصاد، تصریح کرد: ساخت وساز با پول دولت – منظور خط اعتباری مسکن مهر است- و رکود در بازارهای اطراف ایران نظیر دبی از یک سو و وضعیت جهانی قیمت طلا عواملی است که باعث می شود در ماه های آتی که دوره ای حساس برای بازار مسکن است، محرک ها از قیمت مسکن فاصله بگیرند.
رفیعی افزود: بازار طلا مطمئن ترین بازار محسوب می شود، ضمن اینکه امکان نقد شوندگی در این بازار در مقایسه با بازار مسکن زیاد است و هر مقیاس سرمایه گذاری را نیز می پذیرد، از طرف دیگر قیمت جهانی این کالا نیز رو به افزایش است، بنابراین بدون تردید بازار طلا جایگزین بازار مسکن در جذب سرمایه های نقدی خواهد شد.
کسب سود در بازار مسکن مشکل است
شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی در حوزه بازار سرمایه نیز درباره رونق در بازار سرمایه و تاثیر آن بر بازار مسکن به دنیای اقتصاد گفت: بازار مسکن توسط دولت کنترل و ارزانترین تور تایلند  مهار شده است و افرادی که به امید کسب سود بخواهند در بازار مسکن معامله کنند متوجه شده اند چنین امکانی برایشان فعلا وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه بازار مسکن از تاثیرات بازارهای ارزانترین تور قبرس   دیگری نظیر طلا و سهام مصون شده است، افزود: موضوع مهم نقدینگی است که با محتوای بسته پولی سال 90 به نظر می رسد حجم آن در اقتصاد بالا می رود و سپرده های بانکی ممکن است خارج شده و به سمت بازارهایی که چشم انداز سود در آنها روشن است، برود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صاحبان سرمایه انتظار دارند در بازاری سرمایه گذاری کنند که علاوه بر پوشش تورم، سود حداقلی بدست آورند، اما بسته پولی این نگرانی را ایجاد کرده که سود ارزانترین تور دبی   بانک ها حتی تورم را هم پوشش ندهد، لذا سپرده ها فرار می کند و بطور قطع وارد بازارهای ارز و طلا می شود.
وی افزود: مردم و دارندگان سرمایه نقد نسبت به سال های گذشته با بازار سهام مانوس تر شده اند، ضمن اینکه کاهش مکرر قیمت مسکن در دو سال اخیر میل به خرید سرمایه ای مسکن را کمرنگ کرده است.

با نزدیک شدن به موعد اجرای بسته ساماندهی ارزانترین تور آنتالیا  بازار اجاره مسکن، دیروز جزئیات جدیدتری از محتوای این بسته سیاستی تشریح شد.

براساس آنچه علی نیکزاد وزیر مسکن اعلام کرده، بسته ساماندهی بازار اجاره شامل دو فاز است که در فاز اول مقرر شده سرعت واحدهای مسکونی در حال ساخت در داخل و اطراف تهران افزایش یابد تا با عرضه آنها حداکثر در ابتدای تابستان، حجم تقاضا برای اجاره واحد مسکونی در پایتخت کاهش پیدا کند.
اما فاز دوم که پاشنه آشیل این بسته به حساب می آید، برای اجرا، به توافق با مشاوران املاک منوط شده است.
وزیر مسکن در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «طرح تغییر فرمول رهن واجاره که در بسته پیشنهاد شده بود به کجا رسید؟» گفت: تغییر فرمول یک میلیون تومان رهن به ازای 30 هزار ارزانترین تور آذربایجان  تومان اجاره تیغ دولبه ای است که هم می تواند برای مستاجران مفید باشد و هم اینکه در صورت استفاده نادرست از آن، می تواند به نفع موجران تمام شود. نیکزاد با بیان اینکه تغییر فرمول قدیمی محاسبه اجاره بهای مسکن بستگی به برآیند نظرات کارشناسان اقتصادی که هم اکنون مشغول بررسی ابعاد طرح هستند، دارد گفت: اگر با مشاوران املاک بر سر ارزانترین تور ایتالیا  اجرای درست فرمول جدید به توافق برسیم، آن را در بازار پیاده می کنیم.
اواخر سال گذشته در جریان تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره پیشنهادی مبنی بر تغییر سود ماهانه مبلغ رهن از 3 درصد به 2 درصد مطرح شد به این معنی که مبنای یک میلیون رهن معادل است با 30 هزار تومان اجاره به یک میلیون رهن معادل است با 20 هزار تومان اجاره تغییر پیدا کند.بسته اجاره بها از اواسط سال گذشته برای تدوین در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند.
وزیر مسکن دیروز در حاشیه یک همایش گفت: وزارت مسکن این روزها بازار مسکن را مدام رصد و مراقبت می کند و به دنبال آن است نرخ های اجاره دستخوش تغییر ارزانترین تور فرانسه  صعودی نشود. وی افزود: بنا داریم با تشویق به عرضه واحدهای اجاره ای، تعادل قیمتی را به وجود بیاوریم.
نیکزاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره قیمت مسکن نیز گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری کماکان ثبات قیمت ها در بازار خرید و فروش مسکن تداوم داشته باشد.
وی همچنین درباره کاهش سقف وام صنعتی ارزانترین تور پاریس  سازی مسکن در بسته پولی سال90 تصریح کرد: مشکل خاصی نیست و درست می شود.
کنایه وزیر به وام خرید مسکن
وزیر مسکن درباره علت مخالفت با افزایش وام خرید مسکن به 27 میلیون تومان گفت: وام خرید مسکن برای سال جاری به 20 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد، این وام نمی تواند ارزانترین تور لندن  به خانه دار شدن مردم کمک کند به این علت که در سال هایی که بانک ها نامحدود وام خرید می دادند، این وام در سایر بخش ها مورد بهره برداری قرار می گرفت و عملا تبدیل به خانه نشد!



بعد از اتمام تعطیلات نوروزی همچنان بسیاری از مشاوران املاک اظهار می کنند که وضعیت معاملات ملکی در رکود به سر می برد و از طرف دیگر قیمت های پیشنهادی فروش بدون تغییر و ثابت نسبت به سال گذشته باقی مانده است، اما شنیده ها حاکی از این مساله است که برخی در بازار مسکن قصد دارند موج جدیدی از نوسانات قیمت را ایجاد کنند.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه امیریه در این رابطه گفت : بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در دو هفته گذشته با رونق همراه نبوده و رفت وآمد متقاضیان تنها به پرس و جوی نرخ های فروش مربوط بوده است. وی در ادامه افزود: چند روزی است که فروشنده ها در مراجعه به بنگاه ها یا در تماس تلفنی با بنگاهداران خبر از تغییر قیمت های پیشنهادی خود ارزانترین تور استرالیا  در آینده نزدیک می دهند که این امر باعث نگرانی مشاوران املاک شده است . صادقی اذعان کرد: تعدادی از سازنده ها که تنها در یک محله یا منطقه مشخصی فعالیت می کنند گاهی اوقات با هماهنگی با یکدیگر متحد می شوند تا در بازار معاملات حرکتی را به نفع خود ایجاد کنند و حال اینکه شنیده ها حاکی از این مساله است که ممکن است نرخ های پیشنهادی با نوسان رو به رو شود و این فقط از سوی یک سازنده نیست، بلکه زمزمه چندین سازنده است . این بنگاهدار خاطرنشان کرد: تغییر قیمت فروش به طور یقین اگر به سمتی باشد که به ضرر خریدار باشد ، بعد از یک دوره زمانی فروشنده ها مجبور به کاهش مجدد قیمت ها خواهند شد؛ چرا که تجربه در سال 86 نشان داده که افزایش بی دلیل قیمت مسکن و پشت کردن ارزانترین تور چین  خریداران به فروشنده ها می تواند باعث نزول قیمت شود و اگر دوباره این اتفاق رخ بدهد نتیجه آن مشخص است و ارزانترین تور مارماریس  یکی از دلایل اصلی عقب نشینی مالکان چک و سفته هایی است که برای ساخت و ساز در دست طلبکاران دارند، چرا که برخی سازنده ها سرمایه کافی برای ساخت و ساز ندارند و برای اینکه بتوانند در همهمه بازار به منفعت دست یابند با دریافت پول از سرمایه داران خود را بدهکار می کنند.