Monday, September 19, 2011

«پل» به وام خرید مسکن

با صدور یک مجوز جدید توسط ارزانترین تور ترکیه  سیستم بانکی، چالش قانونی در نقل وانتقال تسهیلات 18 تا 20 میلیون تومانی خرید مسکن، از بازار مبادله وام برداشته شد.
براساس اطلاعیه بانک مسکن، صاحبان آپارتمان هایی که به خاطر خرید تسهیلات از بازار، به صورت وکالتی مالک شده اند می توانند نسبت به انتقال قطعی سند از صاحب اصلی وام –وام دهنده- اقدام کنند.
این مجوز از یک سو تحرک را در بازار وام خرید مسکن افزایش می دهد که نتیجه آن «پل زنی برای اتصال سریع متقاضیان مسکن به تسهیلات بانکی» است و از سوی دیگر باعث تقویت  ارزانترین تور دبی   ضمانت نامه های ملکی در بانک ها خواهد شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» هم اکنون حجم قابل توجهی از متقاضیان مسکن از آنجا که نمی توانند مدت زمان لازم برای سپرده گذاری و ثبت نام تسهیلات بانکی را رعایت کنند، با مراجعه آنی به بازار، از سپرده گذارانی که زمان پرداخت وام به آنها فرارسیده، تسهیلات 18 یا 20 میلیونی را خریداری می کنند که در این حالت، ملک باید در مالکیت فروشنده وام قرار بگیرد به طوری که بانک برای بازپرداخت، با خریدار وام در ارتباط است و برای ضمانت وام، مالک –فروشنده وام- را به عنوان ضامن قبول دارد.این ارتباط سه طرفه باعث شده در برخی موارد، پرداخت اقساط وام دریافتی با اختلال و در عین حال ردگیری بازپرداخت با چالش مواجه شود.به همین منظور بانک مسکن  خبرهای سیاسی   با مجوزی که از بانک مرکزی دریافت کرده، امکان برقراری ارتباط مستقیم با خریدار وام مسکن را فراهم کرده تا بعد از انجام معامله بین خریدار و فروشنده وام، دو طرف بتوانند از مرحله «وکالت» به مرحله «انتقال قطعی» ملک به نفع خریدار وام ورود کنند.
تا پیش از این مصوبه، روالی که در بازار غیررسمی خرید و فروش وام مسکن وجود داشت به این صورت بود که چون بانک عامل، صاحب وام را به رسمیت می شناخت، باید خریدار وام بعد از خرید ملک، مالکیت آن را به صاحب وام منتقل می کرد تا در رهن بانک برود و همزمان از او وکالت می گرفت که بعد از بازپرداخت کامل اقساط، مالکیت را دوباره به وی منتقل کند. اما براساس اطلاعیه ای که روز گذشته بانک مسکن صادر کرده، برای مشتریانی که به صورت وکالتی واحد مسکونی خود خبرهای اقتصادی   را خریداری کرده اند، به شرط نداشتن بدهی معوق این مجوز صادر شده که بتوانند نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک، به نام خود اقدام کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» با این مجوز، ریسک خرید زمان برای متقاضیان خبرهای بین الملل   مسکن عملاً به صفر می رسد و نگرانی از خرید وکالتی واحد مسکونی نیز از بین می رود.
هر چند برخی کارشناسان تبعات این اقدام را باعث افزایش قیمت مبادله وام 20 میلیون تومانی می دانند اما از آنجا که سقف این تسهیلات تاثیر آنچنانی در قدرت خرید غالب متقاضیان مسکن ندارد، تسهیل مسیر دسترسی آن نیز اثر قابل ملاحظه ای بر قیمت خرید وفروش آن نخواهد داشت.
براساس این گزارش هم اکنون در بازار مبادله انواع وام بانکی، تسهیلات 18 و 20 میلیون تومانی خرید مسکن متعلق به بانک مسکن بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 300 هزار تومان، معامله می شو آگهی استخدام  د که خریدار وام عملا باید حدود 10 درصد از ارزش اولیه این تسهیلات را به فروشنده وام بابت خرید زمان پرداخت کند.
در اطلاعیه دیروز بانک مسکن، مهلت دو ماهه برای انتقال قطعی سند از فروشنده های وام به نام خریداران وام تعیین شده و تاکید شده است: «آن دسته از مشتریان بانک مسکن که به صورت وکالتی نسبت به خرید واحد مسکونی که در رهن بانک مسکن قرار گرفته است اقدام کرده اند به شرط نداشتن مانده بدهی معوق می توانند از 24 شهریور به مدت دو ماه نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند.»
به گزارش «دنیای اقتصاد» همزمان با این تصمیم بانک مسکن، برخی از اتومبیل دوگانه سوز   شرکت های مشاوره وام در بازار اعلام کردند: برای متقاضیان جدید وام خرید مسکن که قصد دارند تسهیلات را از بازار و بدون سپرده گذاری، دریافت کنند نیز ضوابطی درنظر گرفته شده تا آنها نیز بدون معامله وکالتی، صاحب آپارتمان مسکونی شوند.
آنطور که دلالان وام بانکی می گویند خریداران تسهیلات 20 میلیونی چنانچه 10 درصد از مانده تسهیلات را به بانک بازپرداخت کنند، مالکیت وکالتی آپارتمان قابل تبدیل به مالکیت قطعی خواهد بود. به این صورت که چنانچه کل رقم بازپرداخت 20 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن با احتساب نرخ سود 11 تا 12 درصد، حدود 35 میلیون تومان (متناسب با طول بازپرداخت) باشد، خریدار وام بعد از پرداخت 4 تا 5 قسط ماهانه 270 هزار تومانی، چنانچه حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان (10 درصد مانده تسهیلات) را یکجا پرداخت کند، مالکیت واحدمسکونی از فروشنده وام به او قابل انتقال خواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این روشی که اخیراً توسط دلالان و شرکت های مشاوره وام بانکی اعمال می شود، نوعی رقیب برای اوراق 20 میلیونی خرید مسکن است که د اتومبیل گاز سوز   ر فرابورس هم اکنون مبادله می شود.
در شیوه خرید و فروش اوراق که پیش تر در فرابورس راه اندازی شده، نیازی به خرید وکالتی آپارتمان نیست. تنها تفاوت بین خرید اوراق و خرید وام این است که در شیوه خرید وام از بازار، انتقال وکالت حداقل بعد از 4 ماه امکان پذیر است که این موضوع، همچنان مزیت نسبی اوراق خرید مسکن را حفظ می کند
اعمال شرایط 4گانه برای ثبت نام و تحویل یک واحد مسکونی مهر به هر خانوار، در تهران با حذف یک شرط تعدیل شد تا «متقاضیان زن» که پیش تر از سوی تعاونی های مسکن مهر، واجد شرایط شناخته شده بودند بتوانند در آستانه تحویل واحدها، مالکیت قطعی را به نام خود احراز کنند.

در حالی که طبق ماده یک آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مسکن، واحدهای کار در منزل   مسکونی مهر فقط به سرپرست خانوار یا زنان بدون سرپرست تعلق می گیرد، اما در برخی شهرهای جدید اطراف تهران، از زنان دارای سرپرست نیز به عنوان واجدین شرایط واگذاری این واحدها ثبت نام شده، طوری که هفته گذشته بعد از اطلاع مسوولان وزارت راه وشهرسازی از قرارداشتن متقاضیان زن دارای همسر، در لیست تحویل واحدها، با ارسال پیامک از آنها خواسته شد همسران شان را برای صدو ارزانترین تور مالزی  ر سند محضری معرفی کنند. اما در پی صدور این فراخوان و دلایلی که ثبت نامی ها درباره علت عدم تمایل به معرفی همسر –سرپرست خانوار- اعلام کردند، وزارت راه وشهرسازی با دستور موردی، مجوز واگذاری مسکن مهر به زنان متقاضی را صادر کرد. متقاضیان زنی که هم اکنون در لیست تحویل واحدها قرار دارند از آنجا که شاغل هستند با آورده نقدی خودشان و بدون کمک همسر، شرایط دریافت این آپارتمان ها شده اند، به این ترتیب حدود هزار نفر ارزانترین تور قبرس   از زنان متاهل دارای سرپرست خانوار که کمتر از یک سال گذشته در قالب تعاونی مسکن اقدام به ثبت نام برای دریافت مسکن مهر کرده اند با مجوز جدید در فهرست واجدین شرایط دریافت واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس باقی می مانند و قرار شده که همزمان با سایر متقاضیان واحدهای مسکونی آنان نیز تحویل شود. حسین رادمحمدی، عضو هیات مدیره شهر جدید پردیس در ارزانترین تور پنانگ  این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: با بخشنامه جدیدی که از طرف وزارت راه و شهرسازی به شهر جدید پردیس ارسال شده است، زنان متاهل دارای سرپرست که متقاضی مسکن مهر بوده اند در فهرست سایر متقاضیان واجد شرایط قرار گرفته اند. همچنین مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این باره اعلام کرد: واگذاری مسکن مهر به حدود هزار نفر از زنان دارای سرپرست به معنای تغییر در متن قانون نیست و شرط سرپرست خانوار خبرهای علمی پژوهشی   همچنان به قوت خود باقی است. جمشید نورصالحی افزود: اصلاحیه وزارتخانه که در قالب بخشنامه به پردیس ابلاغ شده تنها برای رفع مورد اخیر بوده و تغییر ایجاد شده سراسری نیست.


.

No comments: