Monday, March 2, 2009

مسکن و خبرهای جدید

وزارتخانه‌های نفت و مسكن در آستانه واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، فرهنگ‌سازی برای مصرف‌ بهینه سوخت در حوزه ساختمان را آغاز كردند.
بخش ساختمان در دو بخش سكونت و ساخت‌وساز بزرگ‌ترین مصرف‌كننده گاز طبیعی در كشور محسوب می‌شود و در سال جاری نیمی از یارانه مصرف انرژی یعنی رقمی معادل ۵/۲۳میلیارد دلار در بخش ساختمان و صنایع وابسته اختصاص یافت.
مطهری
اهمیت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها آن هم در شرایطی كه دیر یا زود طرح تحول اقتصادی هزینه مصرف انرژی را به شدت افزایش می‌دهد باعث شد روز گذشته مقامات وزارت مسكن، وزارت نفت و شهرداری تهران در همایشی تحت عنوان «عزم ملی در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان» این موضوع را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهند و البته به ناهماهنگی دستگاه‌ها در این ارتباط نیز خاتمه دهند. وزیر نفت در این همایش ورود متمركز وزارت نفت به بحث صرفه‌جویی و مصرف بهینه در بخش انرژی را مهم‌ترین برنامه سال آینده عنوان كرد و گفت‌:از سال آینده وزارت نفت از تولید و ساخت مصالح با كیفیت در راستای صرفه‌جویی انرژی حمایت خواهد كرد.
  بلوار فردوس
غلامحسین نوذری افزود: در حال حاضر حدود ۱۱میلیون واحد مسكونی ساخته شده كه باید مسائل استفاده انرژی در آنها رعایت شود. محاسبات نیز نشان می‌دهد اگر همه استانداردهای مصرف انرژی در ساخت یك ساختمان رعایت شود، برای هر مترمربع ۳۲هزار تومان در مبحث ۱۹هزینه خواهد برد كه اگر به سمت قیمت‌های واقعی انرژی برویم، این هزینه طی یك سال بازگشت سرمایه داده خواهد شد. وزیر نفت با اشاره به اینكه در حال حاضر با وزارت كار در حال تهیه قراردادی هستیم تا همه نیروهای دست‌اندركار ساختمان حتی كارگران عادی را به شكلی با فرهنگ ساختمان‌سازی در مبحث ۱۹ آشنا كند، افزود: در حال حاضر حدود ۴۱درصد تولید انرژی در بخش ساختمان مصرف می‌شود كه به نظر می‌رسد با اعمال استانداردهای مبحث ۱۹ تا ۵۰درصد كاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان داشته باشیم.
شهرک غرب
در همایش دیروز كه در ارتباط با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برگزار شد، حمدالله محمدنژاد مشاور ارشد وزیر نفت گفت: چنانچه موارد بهینه‌سازی در ساختمان‌های موجود معادل ۷/۱۱میلیون واحد مسكونی شهری با زیربنای متوسط ۲۳/۱میلیارد متر مربع اجرا شود. سالانه حدود ۵/۱۸میلیارد متر مكعب گاز در كشور صرفه‌جویی خواهد شد.وی تاكید كرد: چنانچه ملاحظه می‌شود هر سال ۸۰۰هزار واحد مسكونی جدید ساخته می‌شود كه در طول ۱۰ سال ۸۰میلیون متر مربع واحد مسكونی بهینه‌سازی در صورت اجرای مبحث ۱۹ خواهیم داشت كه به این ترتیب حدود ۸۰میلیارد متر مكعب گاز طبیعی در طول ۱۰ سال صرفه‌جویی خواهد شد.
● ۱۲درصد ساختمان‌ها مبحث ۱۹ را رعایت می‌كنند
از سوی دیگر مهندس منوچهر خواجه دلویی معاون وزیر مسكن و شهرسازی در این همایش به عملكرد سازمان‌های ذی‌ربط در امر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان انتقاد وارد كرد و گفت: عملكرد شهرداری‌های كشور در این راستا رضایت بخش نیست. یوسف آباد وی افزود: شهرداری‌ها موظف هستند مطابق قانون در هنگام صدور پروانه ساختمانی و در هنگام صدور پایان كار اجرای مقررات ملی ساختمان و از جمله مبحث ۱۹ را نظارت كنند.
خواجه دلویی تاكید كرد: مطابق گزارشات رسیده حدود ۱۲درصد از ساختمان‌های ساخته شده مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌كنند. معاون وزیر مسكن و شهرسازی تصریح كرد: با توجه به این كه انرژی‌های فسیلی پایان‌پذیر هستند و با توجه به لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها، جهت‌دهی منابع انرژی اجتناب نا‌پذیر است.وی تاكید كرد: با توجه به لایحه‌ای كه در حال حاضر در مجلس وجود دارد، دو اتفاق در بخش ساخت و ساز و مسكن باید رخ دهد. خواجه دلویی افزود: در حوزه تولید مصالح ساختمانی با توجه به هزینه‌گران انرژی، در آینده نزدیك بعضی از مصالح ساختمانی كه از لحاظ تولید و حمل انرژی‌بر هستند باید از چرخه تولید خارج شوند. 
سعادت آباد
وی تاكید كرد: در غیراین‌صورت این گونه مصالح باید فرآیند اصلاحات اختصاصی را طی كنند.وی در ادامه سخنان خود به عقبه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره كرد و گفت: این مبحث در سال ۷۰ براساس دانش آن زمان تصویب شد كه با پیشرفت علم و دانش ضرورت بازنگری در آن احساس شد و در سال ۸۱ این قانون مورد بازنگری قرار گرفت و ویرایش جدید آن تدوین و ابلاغ شد.آپادانا
معاون وزیر مسكن و شهرسازی افزود: در نسخه جدید این مبحث الزامات طراحی مكانیكی شامل سیستم‌های كنترلی، برنامه‌ریزی و كاربرد سیستم‌های برقی جهت استفاده بهینه روشنایی و همچنین استفاده حداكثر از روشنایی طبیعی تعریف شده است.وی در خصوص اقداماتی كه ظرف این مدت برای نهادینه كردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صورت گرفته گفت: وزارت نفت در زمینه فرهنگ‌سازی اجرای مبحث ۱۹ اقدامات قابل دفاعی انجام داده است.وی تاكید كرد: براساس بند د ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم كه در ماده ۲۰ برنامه چهارم هم تنفیذ شده بود یك كارگروه تعریف شده كه براساس آن باید یك برنامه اجرایی برای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تعریف می‌شد كه این اقدام انجام شده و كارگروه در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است.
خواجه دلویی خاطرنشان كرد: انتظار می‌رود در ساختمان‌های دولتی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سریع‌تر انجام شود كه این اتفاق عملیاتی شده است.وی افزود: تشكیل شركت‌های كنترل بازرسی از جمله اقدامات دیگر در راستای اجرای مبحث ۱۹ بوده است كه از سال گذشته این شركت‌ها آغاز به كار كرده‌اند و تعدادی از مهندسان علاقه‌مند مجوز این شركت‌ها را گرفته‌اند.خواجه دلویی خاطرنشان كرد: استقرار بیمه فعالیت برای رعایت مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۱۹ از سال گذشته آغاز شده و لایحه آن در مجلس است كه بر این اساس بخشی از تعرفه بیمه را وزارت مسكن و شهرسازی برای ساختمان‌هایی كه این مبحث را رعایت می‌كنند پرداخت می‌كند.وی افزود: در همین حال وزارت نفت و وزارت مسكن و شهرسازی آیین‌نامه‌ای را تهیه كرده‌اند كه با ابلاغ و تصویب آن اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تسریع خواهد شد.خواجه دلویی تاكید كرد: در همین حال یك لایحه مدیریت انرژی تهیه و در دولت مصوب شده كه ابعادی برای صرفه‌جویی در انرژی ساختمان در آن لحاظ شده است.وی افزود: ترویج فن‌آوری‌های نوین ساخت با رویكرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.
● صرفه‌جویی انرژی در تضاد با مصالح چینی شمس آباد
در ادامه این همایش مصباح‌الدین متقی، مدیركل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران طی سخنانی گفت: به منظور نهادینه كردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان یك سری مولفه‌ها لازم است. مولفه اول بدین صورت است كه فن‌آوری‌های ساخت‌وساز باید با ضوابط و قوانین موجود هم‌خوانی داشته باشد. وی افزود: مولفه دوم مصالح ساختمانی و اجرایی كردن كلیه ملزوماتی است كه برای تحقق بهینه‌سازی مصرف ضروری است كه در این زمینه متاسفانه ما از حداقل‌های لازم برخوردار نیستیم. متقی گفت: ۷۰درصد ساخت‌وسازهای مردمی را افراد كم‌درآمد جامعه انجام می‌دهند كه معمولا رویكرد آنها در ساخت‌وساز صرفه‌جویی اقتصادی است و بنابراین این افراد مصالحی را انتخاب می‌كنند كه غالب آنها وارداتی، غیراستاندارد و ارزان‌قیمت است. متقی تاكید كرد: در‌حال‌حاضر مصالح ساختمانی اعم از آهن، میلگرد و... به صورت انبوه از كشور چین وارد شده است و هیچ نهاد مسوولی این مصالح را از لحاظ كیفی و استاندارد بودن آزمایش نكرده است.وی افزود: اخیرا رییس سازمان پزشكی قانونی اعلام كرده است كه به‌منظور كاهش مرگ خاموش مردم درزهای اتاق خود را نبندند كه این دستور با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در تضاد است.متقی تاكید كرد: در‌حال‌حاضر پنجره‌های دو جداره یا یونولیت‌هایی كه در پوسته بیرونی ساختمان‌ها تعبیه می‌شود غالبا از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و بر این اساس انتظار می‌رود وزارت مسكن و شهرسازی و موسسه استاندارد لیستی از تولیدكنندگان مجاز را در اختیار شهرداری قرار دهند تا در هنگام صدور پروانه در اختیار مالكان و ذی‌نفعان قرار گیرد.وی تاكید كرد: مولفه سوم به‌منظور اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی مدیریت تخصصی در این راستا است.
كردستان
متقی گفت: شهرداری تهران با تمام امكانات و شرایطی كه به همراه دارد تاكنون كارفرمایان و سازندگان را ملزم كرده كه در طراحی‌های بخش معماری حتما مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان لحاظ شود.وی اظهار داشت: در فرآیند اجرا در ‌حال‌حاضر ۳ سال است كه به‌طور جدی پایان كار ساختمانی بدون رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ارائه نمی‌شود.متقی تصریح كرد: در سال ۸۶ پرونده‌هایی كه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت نكرده بودند به كمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شدند و از ۲۷هزار پروانه ساختمانی صادره در سال ۸۶ كه حدود ۲۸میلیون و ۵۰۰هزار مترمربع زیربنا مجوز ارائه شده بود با حدود ۵درصد به خاطر عدم رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برخورد قانونی صورت گرفت.

No comments: