Saturday, January 29, 2011

متقاضیان مسکن مهر به دنبال کلید

هر شکست ارزانترین تور استانبول  یا چالش در مسکن مهر مستقیم متوجه متقاضیان در صف انتظار این طرح پرماجرا می شود.

یک سال و نیم بعد از آنکه با فرش قرمز بانکی از انبوه سازان دعوت رسمی به عمل آمد تا یک میلیون واحد مسکونی - موضوع قول سال 86 دولت- را بسازند، اکنون در قالب ارزانترین تور دوبی   تازه ترین رده بندی مشکلات مسکن مهر، مشخص شده که تعاونی های مسکن، آدرس محل و ساختمان هایی که در حال ساخت است را نمی دانند و فقط در قالب نامه نگاری های غیررسمی وعده «امروز و فردا» برای تحویل واحدهایی که معلوم نیست کجا و با چه کیفیتی و از همه مهمتر با چه متراژی در حال ساخت است، برای اعضای تعاونی ها
پست می شود.
رویه ای که حداقل در تهران و طبق اطلاع خبرنگار ارزانترین تور تایلند  دنیای اقتصاد در برخی شهرهای دیگر شکل گرفته کاملا با آنچه اوایل امسال در وزارت مسکن و با تاکید شخص وزیر، مکتوب و به مدیران این وزارتخانه ابلاغ شد، در تضاد قرار دارد.

دستور وزیر چه شد؟
علی نیکزاد بعد از آنکه مجموعه ای از قراردادهای سه جانبه را برای امضای انبوه سازان و تعهد آنها «به ساخت مسکن مهر حداکثر ظرف یک سال» به استان ها و شهرهای جدید ارسال کرد ارزانترین تور مالزی  به مدیران وزارتی حکم کرد «واحدهای مسکونی مهر به محض رسیدن به مرحله سفت کاری باید برای جانمایی تعاونی های مسکن، فراخوان داده شوند و اعضای تعاونی ها به انبوه سازان معرفی شوند تا واحد هر متقاضی مشخص شود و آورده نقدی آنها به تدریج تحویل سازنده شود.»
اما اکنون در حالی که تعداد قابل توجهی ساختمان مسکن ارزانترین تور یونان  مهر در شهرهای جدید اطراف تهران از مرحله سفت کاری عبور و به نازک کاری رسیده اند و تقریبا آماده تحویل هستند، هنوز جانمایی تعاونی ها انجام نشده و این پروسه دارد آن قدر طولانی می شود که صدای برخی انبوه سازان هم درآمده است.
هر انبوه ساز حدود 70 درصد هزینه ساخت واحدها را از بانک تسهیلات می گیرد، اما بقیه هزینه ها باید در قالب آورده نقدی متقاضی تحویل شود.
در حال حاضر سازنده هایی که در این طرح در شهرهای جدید تهران کار ساخت را به انتها رسانده اند معطل بین متقاضی و وزارت مسکن به دنبال تسویه حساب برای شروع پروژه جدید هستند ولی ظاهرا ارزانترین تور تونس  متقاضی مسکن مهر برای معرفی به آنها وجود ندارد!

به توصیه رییس جمهور عمل می شود؟
شواهد نشان می دهد معمای تحویل مسکن ارزانترین تور آفریقای جنوبی  مهر به تعاونی ها به مدیریت دوگانه این طرح ملی برمی گردد که بعد از تلاش سال گذشته علی نیکزاد، این دوگانگی هنوز برطرف نشده است.
روال غلطی که اکنون برای تحویل وجود دارد به این صورت است که انبوه ساز باید واحدهای ساخته شده را به یک نهاد بزرگتر از تعاونی ها که چندین تعاونی به اجبار زیرمجموعه آن ارزانترین تور آنکارا  قرار گرفته اند تحویل دهد و سپس آن تشکل واحدها را تحویل گرفته و تحویل تعاونی ها دهد.
آیا این بوروکراسی پیچیده و زمانبر و غیرشفاف عمل به همان توصیه های رییس شورای عالی مسکن است که تا کنون چندین بار مسوولان مسکن مهر را به حذف مسائل زاید و افزایش سرعت در پیشبرد طرح دعوت کرده بود و مستقیم و غیرمستقیم ساده سازی کارها را به آنها توصیه کرده بود؟
وزارت مسکن اخیرا در قالب اطلاعیه رسمی، سامانه ارزانترین تور برزیل  ای برای ثبت نام های جدید از متقاضیان مسکن مهر را راه اندازی کرده به این صورت که متقاضیان جدید بدون آنکه تشکیل تعاونی دهند باید انفرادی وارد صف شوند که متاسفانه این نحوه عضوگیری نه تنها مشکلات قبلی را کم نمی کند بلکه این احتمال وجود دارد که ساماندهی متقاضیان به موانع بزرگتری برخورد کند.
آنچه هم اکنون کارشناسان زبده در حوزه مسکن مهر به وزارت مسکن پیشنهاد می کنند ایجاد مسیری شفاف و ساده برای اتصال انبوه ساز و تعاونی های مسکن به یکدیگر است که این برقراری ارزانترین تور ارمنستان  رابطه می تواند از طریق وزارت مسکن انجام شود. مهمترین ویژگی این رابطه، کاهش هزینه های بالاسری برای تعاونی های مسکن و رسیدن سریع آنها به واحدهای مسکونی است.

پول بزرگ متقاضیان؛ سرگردان
اطلاعات تایید نشده نشان می دهد در تهران از محل آورده نقدی متقاضیان قدیمی مسکن مهر که تعدادشان به حدود 100 هزار نفر می رسد، رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان –هر نفر تاکنون 10 میلیون تومان به حساب تعاونی ها یا حسابی که تشکل ها اعلام کرده اند، واریز کرده است- جمع آوری شده، اما چون ارزانترین تور اندونزی   مسیر تزریق این پول بزرگ به ساخت وسازهای مسکن مهر لااقل برای تعاونی ها روشن و شفاف نیست، استفاده درستی از آن نشده است.
هزار میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان اگر از مرحله سفت کاری به سازنده تحویل داده شود، فشار بر بانک مرکزی برای شارژ خط اعتباری مسکن مهر کاهش پیدا می کند.
دوسناریو درباره پشت پرده معما
به گزارش دنیای اقتصاد، درباره اینکه چرا به رغم نزدیکی ساختما ن های مسکن مهر به مرحله پایان ساخت، متقاضیان به سازنده ها معرفی نشده اند دو سناریو مطرح است. سناریوی اول ارزانترین تور پکن  به ناتوانی در تعریف روند تحویل مسکن مهر مربوط می شود. مثلا در پرند بیش از 200 ساختمان مسکونی در محله ها و فازهای مختلف با ویژگی های متنوع در حال ساخت است که یک محله دورتر از محله دیگر، یک فاز توسعه یافته تر از فاز دیگر، یک ساختمان قشنگ تر و با کیفیت تر از ساختمان دیگر، یک ساختمان هر آن شایعه سست بودنش منتشر می شود، ساختمان ارزانترین تور قبرس  دیگر به خاطر خارجی ساختنش شهرت پیدا کرده، یک پروژه دارای نورگیری زیاد و سرانجام ساختمان دیگر ارزانتر از بقیه احداث شده و همه این شرایط خوب و بد، مسوولان را بر سر دوراهی تقسیم عادلانه ساختمان ها بین تعاونی ها یا واگذاری تصادفی آنها قرار داده است.
سناریوی دوم نگرانی مسوولان از تاخیر انبوه سازان است. شنیده شده مدیران زیرمجموعه در نظر دارند بعد از آنکه انبوه ساز به طور کامل واحدها را ساخت و تحویل داد، تعاونی ها را صدا بزنند و تازه آن زمان اقدام به جانمایی کنند.
سوال؛ اگر انبوه ساز تا سال آینده هم واحدها را تحویل نداد، تکلیف متقاضیان و منابع ملی و بانکی که صرف پروژه شده، چه می شود؟

تعهد خارجی ها چه شد؟
الان درست یک سال از زمان امضای قرارداد ساخت چند هزار واحد مسکونی مهر که برای شهر جدید پرند منعقد شده می گذرد، یکی دو شرکت خارجی پارسال تعهد داده بودند ارزانترین تور آنتالیا  واحدهایشان را بهمن ماه امسال افتتاح کنند، آیا واحدها آماده است؟!
مسوولان وزارت مسکن در نظر دارند از سال آینده دور جدید ساخت مسکن مهر را آغاز کنند اما اگر دریای مشکلات کنونی رفع نشود، کلنگ زنی بیهوده خواهد بود
تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارزانترین تور آذربایجان  اینکه عملکرد نوسازی بافت های فرسوده تاکنون رضایت بخش نبوده، تاکید کردند: با آنچه در قانون برنامه پنجم برای اختصاص نیمی از اعتبارات بانکی بخش مسکن به بافت های فرسوده در نظر گرفته شده، از سال آینده عذر و بهانه برای کوتاهی در عملکرد این حوزه قابل قبول نیست.

رییس کمیسیون عمران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: مجلس در بررسی لایحه برنامه پنجم یک بند بابت تامین مالی نوسازی بافت های فرسوده اضافه کرد و اکنون با تصویب این قانون و با توجه به اینکه بسترهای نوسازی نیز فراهم است، باید سرعت ساخت وساز در مناطق فرسوده و قدیمی شهرها افزایش پیدا کند.علی اکبر آقایی در عین حال افزود: نمی توان به وزارت مسکن ایراد گرفت که چرا تا الان در احیای بافت های فرسوده موفق عمل نکرده؛ اما ازارزانترین تور ایتالیا   این به بعد انتظار ما تحول در این حوزه است. رییس کمیسیون عمران تصریح کرد: دولت باید برای سال آینده نیمی از اعتبارات بانکی بخش مسکن را برای بافت های فرسوده کنار بگذارد و تا زمانی که این تخصیص اتفاق نیفتد، نمی توان انتظاری هم داشت.
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون ارزانترین تور فرانسه  عمران نیزبا اشاره به اینکه پیش از این خلأ قانون و نیز عدم تخصیص اعتبار به عاملی تبدیل شد تا وزارت مسکن نوسازی بافت های فرسوده را به امان خدا رها کند، گفت: البته از یکسال گذشته رویه وزارت مسکن در این زمینه تغییر کرده است؛ به طوری که تقدیم لایحه نوسازی بافت های فرسوده از سوی این وزارتخانه به مجلس نقطه عطف توجه و اراده دولت برای احیای واحدهای فرسوده بوده است. این عضو کمیسیون عمران مجلس به دنیای اقتصاد افزود: تصویب قانون بافت های فرسوده و همچنین تخصیص اعتبار از جمله مواردی هستند که باعث می شود وزارت مسکن به صورت هدفمند و با برنامه ریزی دقیق احیای واحدهای قدیمی را دنبال کند. بر ارزانترین تور پاریس  این اساس مطابق برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که وزارت مسکن سالانه 10 درصد از بافت های سراسر کشور را نوسازی کند و با درنظرگرفتن اینکه حجم بافت های فرسوده در سراسر کشور 65 هزار هکتار است، دولت باید در پایان برنامه پنجم 30 هزار هکتار از واحدهای فرسوده را نوسازی کند.
اما در حالی که نمایندگان عضو ارزانترین تور لندن  کمیسیون عمران به چشم انداز نوسازی بافت های فرسوده تحت تاثیر آنچه در قانون برنامه پنجم آمده، خوش بین هستند، معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده، این برنامه را عملی نمی داند. احمد صادقی در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در برنامه پنجم قید شده باید سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده کشور بازسازی و نوسازی شوند، اما از ابتدای انقلاب تاکنون فقط 7 درصد مساحت بافت های فرسوده نوسازی شده است، بنابراین رسیدن به عدد برنامه غیرممکن است.
معاون وزیر مسکن همچنین درباره سهم 50 درصدی بافت های فرسوده از منابع بانکی بخش مسکن نیز گفت: مشکل نوسازی، اعتبار نیست. بافت های ارزنترین تور کیش  فرسوده یک عقب ماندگی تاریخی است که برای رفع آن نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی است.
صادقی همچنین تصریح کرد: احتمالا سال آینده وام نوسازی برحسب تعداد واحدهایی که انبوه ساز می سازد افزایش پیدا می کند.


.

No comments: