Saturday, February 19, 2011

پیش بینی دبیر انجمن خودروسازان از وضع خودروسازی در سال آینده

در شرایط هدفمندی یارانه ها که قیمت تمام شده محصولات ارزانترین تور دبی   صنعتی به دلیل آزادسازی قیمت حامل های انرژی در حال افزایش است، کاهش قیمت خودرو منطقی نیست.

احمد نعمت بخش با بیان این مطلب در مورد قیمت خودرو در سال آینده گفت: هزینه های تولید، مواد اولیه و نیروی انسانی در حال افزایش است، اما تلاش خودروسازان آن است تا آنجا که به حاشیه زیان وارد نشده اند، قیمت ها را ثابت نگه دارند و از افزایش آن جلوگیری کنند.
دبیر انجمن خودروسازان در ادامه تاکید کرد: اگر دولت افزایش هزینه ای که در بخش تولید مواد اولیه ای مانند فولاد یا صنایع قطعه سازی اتفاق افتاده است را ارزانترین تور ترکیه   جبران کند، خودروسازان می توانند در سال آینده قیمت خودروها را ثابت نگه دارند.
وی در مورد مصوبه کارگروه کنترل بازار مبنی بر کاهش 100 هزار تومانی قیمت خودروها در سال آینده یادآور شد: از آنجا که خودروسازان ما شرکت های غیردولتی هستند، کار گروه تنظیم بازار نمی تواند برای قیمت محصولات آنها تعیین تکلیف کند.
او در مورد تعرفه واردات خودرو در سال آینده هم گفت: تعرفه واردات کالا طبق قانون تجمیع عوارض از دو بخش سود بازرگانی و حقوق پایه تشکیل شده است که تعیین حقوق پایه آن به عهده مجلس و تعیین سود بازرگانی آن به عهده دولت است، بنابراین مجلس نمی تواند علاوه بر 4 درصد حقوق ورودی که قانونا حق تعیین تور ارزان سنگاپور   آن را دارد، در مورد سود بازرگانی هم ورود پیدا کند.
به گفته نعمت بخش، پیش از تصویب تجمیع عوارض، مجلس حقوق گمرکی را تعیین می کرد، اما بعد از تصویب این قانون مجلس حقوق پایه را به جای حقوق گمرکی در نظر گرفت که برای تمام کالاها همان 4 درصد است و تعیین سود بازرگانی هم در اختیار دولت قرار گرفت و جمع این دو به حقوق ورودی تبدیل شد. با این حال در سال های گذشته مجلس در رابطه با خودرو و تعیین سود بازرگانی ورود پیدا می کرد، اما در سال 1389 با توجه ارزانترین تور مالزی   به تصویب قانون ارتقای کیفیت خودرو، این اختیار به دولت بازگردانده شد، بنا بر این مجلس نمی تواند در بحث سود بازرگانی خودرو ورود پیدا کند و تعیین تعرفه به عهده دولت خواهد بود.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که ارزانترین تور تایلند  آیا احتمال تغییر تعرفه 90 درصدی واردات خودرو در سال آینده وجود دارد؟ گفت: البته عده ای هستند که خواهان افزایش تعرفه واردات خودرو به بیش از 90 درصد هستند، اما با توجه به شرایط هدفمندی یارانه ها و آزاد شدن قیمت حامل های انرژی که باعث سخت تر شدن رقابت پذیری صنایع داخلی شده است، احتمال کاهش تعرفه کم است.
وی در پایان گفت: با این وجود اگر برنامه ای هم برای کاهش تعرفه ها در جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی در دست اقدام باشد، نظر ما این است که کاهش تعرفه باید به صورت پلکانی و طبق یک جدول زمان بندی مشخص حداقل پنج ساله انجام شود تا صنایع امکان برنامه ریزی را داشته باشند
قول داده بودم خیلی وارد مباحث حاشیه ای با «مدیرعامل پارس خودرو» نشوم، اما به دلیل اینکه «علی ملک» در کلامش صداقت دارد حیف است با وی از حواشی نگوییم و نشنویم.مدیرعامل پارس خودرو که جزو کاندیداهای این دوره انتخابات اتاق بازرگانی به شمار می رود نه تنها شایعه حضور در یکی از شرکت های خودروساز را تکذیب می کند، بلکه از برنامه پارس خودرو برای طراحی ارزانترین تور ارزانترین تور ایتالیا   برندی داخلی نیز می گوید. به گفته وی، هم اکنون بسیاری از شرکت های خارجی تمایل به همکاری با خودروسازان کشور دارند و پارس خودرو نیز در حال حاضر مشغول مذاکره با خارجی هاست. ملک همچنین تاکید می کند که سال جاری میلادی، سال بیشتر شدن سهم تولید خودرو در کشورهای در حال توسعه، نسبت به توسعه یافته ها خواهد بود. بخش نخست گفت و گو با مدیرعامل پارس خودرو را می خوانید.

شایعه ای بر سر زبان ها افتاده که از رفتن شما به ارزانترین تور فرانسه  یکی از شرکت های خودروساز حکایت می کند. آیا آن را تایید می کنید؟
خیر، من این را از شما می شنوم.
یعنی این هم مانند سال گذشته است که قرار بود به سایپا بروید؟
نه اتفاقا رفتن من به سایپا جدی بود.
خب چرا الان در پارس خودرو هستید، نه در سایپا؟
تقدیر الهی بود.
واقعا می خواهم بدانم چرا نشد که به سایپا بروید؟
عرض می کنم که، تقدیر الهی اجازه نداد.
اما خیلی ها خواهان آن بودند که شما به سایپا بروید.
همین طور است.
ظاهرا دوستی دیرینه ای با وزیر صنایع و معادن دارید؟
نه، اینطورها هم نیست.
آخر می گویند چندین سال است که همدیگر را ارزانترین تور قبرس  می شناسید و حتی همکلاس بوده اید.
آقای محرابیان وزیر این مملکت هستند و من هم دوستشان دارم. البته ایشان هم به بنده محبت دارند.
پس آدم خونگرمی هستند؟
به هر حال به من محبت دارند و من هم ایشان را دوست دارم.
آیا سابقه این دوستی به چند سال پیش برمی گردد؟
به خیلی سال پیش.
شما زیاد از طرف آقای محرابیان ارزانترین تور یونان  مورد تقدیر قرار می گیرید.
نه، من فقط دو لوح تقدیر از محرابیان گرفته ام.
معمولا هم به دلیل «اقدامات خیره کننده» لوح تقدیر می گرفتید.
خب به خاطر اینکه واقعا اقدامات فوق العاده انجام می دادیم. شما وضعیت ارزانترین تور ارمنستان  سایپادیزل را قبل و بعد از مدیریت من بسنجید تا متوجه این اقدامات بشوید.
تازگی ها که لوح نگرفته اید؟
چرا، ولی مربوط به گذشته است.
بگذریم! ظاهرا شما جزو کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی نیز هستید.
بله. البته من به نمایندگی از وزارت صنایع نیز   عضو اتاق بوده ام، اما این بار دوستان اتاق از من خواسته اند در انتخابات شرکت کنم.
دوستان، علاقه زیادی به شما دارند، این طور نیست؟
چطور؟
خب سری پیش هم که قرار بود به ارزانترین تور اندونزی   سایپا بروید، گفتید «دوستان» تکلیف کرده اند.
آن زمان واقعا تکلیف کرده بودند، اما الان تشویق کرده اند.
اگر موافق باشید، به سراغ مسائل صنعت خودرو کشور برویم و به چالش های آن بپردازیم. شما چندی پیش عنوان کردید که قرار است طی سال 2011، صنعت خودرو در کشورهای در حال توسعه، از کشورهای توسعه یافته پیشی بگیرد.
می خواهم بدانم، از نظر شما خودروسازی ایران هم اکنون در چه جایگاهی قرار دارد و آیا ما نیز جزو کشورهای موردنظر برای تمرکز صنعت خودرو خواهیم بود؟
ما اگر روند بلوغ خودروسازی را در ایران بررسی کنیم، می بینیم که آغاز فعالیت این صنعت به سال 1335 و مونتاژ محصول در پارس خودرو برمی گردد. ما تا قبل از ارزانترین تور آنتالیا   انقلاب اسلامی، به تیراژ خوبی رسیده بودیم، اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، با افت روبه رو شدیم. به هر حال بیشتر امکانات صنعتی کشور به خدمت جنگ درآمده و از طرفی چون همه مردم درگیر این جنگ بودند، خودرو به عنوان کالایی رفاهی، معنا و جایگاه چندانی در میان جامعه نداشت. بنابراین فعالیت دوباره خودروسازی ما از سال 69 و با مونتاژ محصولات تحت لیسانس، آغاز و در همین دوره، شبکه تامین قطعات خودرو ایجاد می شود.
در دوره بعد نیز که سال 76، مبدا آن است، طراحی «خودرو ملی» آغاز و سمند در ایران خودرو و تیبا در سایپا به تولید می رسد. در این دوره البته به نوعی نیز شاهد شکل گیری و سپس ارتقای خدمات پس از فروش هستیم. در نهایت نیز از سال88، وزارت صنایع یکسری سختگیری های خاص را در جهت استانداردسازی، ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش و همچنین ارزانترین تور پاریس  حذف برخی رانت ها، در نظر گرفته است. در واقع از سال 88 گام های اساسی برای ارتقای کیفی خودروها برداشته شد، تا ضمانتی باشد برای ادامه بقا و رشد صنعت خودرو.
به هر حال باید بپذیریم که با وضعیت فعلی کیفیت، اگر دیوار تعرفه نبود، خودروسازی کشور توان ادامه حیات را نداشت.
اگر از این سه مرحله بگذریم، هم اکنون نیز با توجه به استراتژی در نظر گرفته شده مبنی بر طراحی و تولید پلت فرم ایرانی، دوره چهارم بلوغ صنعت خودرو کشور آغاز شده است. اما برگردم به پرسش دیگر شما در مورد سهم کشورهای در حال توسعه از صنعت خودرو طی سال جاری میلادی.
بحثی که بنده در این مورد مطرح کردم، یک واقعیت انکارناپذیر است. در سال 2010، فاصله تولید کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، تقریبا کم شد ارزانترین تور لندن  و به نظر من در سال جاری این تعادل به هم می خورد و تولید در حال توسعه ها از توسعه یافته ها پیشی خواهد گرفت.صنعت خودروسازی ما نیز جزو این کشورها خواهد بود، به نحوی که سهمی بالای یک و نیم میلیون دستگاه خواهیم داشت.
شما در حالی از تدوین برنامه و استراتژی در صنعت خودرو کشور صحبت به میان می آورید که شرکت های خودروساز داخلی نشان داده اند تبعیت چندانی از این نوع استراتژی ها ندارند. در واقع آنها به دلیل حمایت هایی که دارند (مانند تعرفه)، معمولا مسائل مربوط به ارتقای کیفیت را به نوعی پشت گوش می اندازند. با این حساب، چه ارزانترین تور استرالیا  تضمینی وجود دارد که خودروسازان کیفیت محصولات خود را در سال های پیش رو افزایش دهند؟
البته به اعتقاد من یک مقدار تغییر کرده اند. هرچند سرعت این تغییر، دلخواه نیست، اما خودروسازان هم متوجه شده اند که بقایشان سخت شده و حساسیت ها روی آنها زیاد است. منتها چون به دلیل حمایت های دولتی، «لخت» بار آمده اند، تغییر کردنشان سخت جلوه می کند. بنابراین این گونه نیست که پشت گوش بیندازند.
به نظر شما چرا روند تغییر خودروسازان «کند» است؟
به خاطر اینکه هزینه ها بالاست. الان اگر بخواهیم پلت فرم طراحی کنیم، به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. متاسفانه چون از قبل به دنبال طراحی پلت فرم نبوده و حال به یکباره وارد این ماجرا شده ایم، هزینه های کار افزایش یافته و از همین رو حرکت خودروسازان «کند» است.
فکر نمی کنید مسوولان صنعتی ما، سخت گیری روی خودروسازان را دیر شروع کردند؟
قبول دارم، همین طور است.
در حال حاضر با وجود همه پیشرفت ها، مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی رضایت چندانی ندارند. آیا می توان با توجه به برنامه ریزی ها و استراتژی های در ارزانترین تور مارماریس  نظر گرفته شده، تخمین زد که سطح کیفی خودروهای داخلی تا چند سال دیگر به حد مطلوب می رسد؟
به اعتقاد من، روند افزایش رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی، تداوم دارد، منتها نکته اینجاست که از آن طرف، سطح توقعات آنها نیز رو به افزایش است. بنابراین باید مکانیزمی تعریف کنیم که سرعت رشد کیفیت را از سرعت افزایش توقعات، جلو بیندازیم.
به هر حال نباید این را فراموش کنیم که خودروسازی، صنعتی ارزانترین تور لبنان  پیشتاز در کشور به شمار می رود و نه تنها اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده، بلکه در مورد رشد کمی و کیفی نیز از خیلی صنایع دیگر پیش است. بنابراین مشتریان هم باید با مشکلات و نقاط ضعف این صنعت راه بیایند.
یعنی چکار کنند؟
یعنی فقط ضعف ها را نبینند و به تاثیری که این صنعت در تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی دارد نیز توجه کنند. به هر حال اینها مزیت هستند و اگر مشتریان به اینها نیز توجه داشته باشند، قطعا صبوری بیشتری خواهند داشت.
آخر هر موقع بحث نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروها پیش می آید، خودروسازان همواره همین موضوع اشتغالزایی و تولید ناخالص ملی را بهانه کرده و به نوعی ارزانترین تور کوالالامپور  از زیر بار ارتقای کیفیت محصولات خود، شانه خالی می کنند.
من حرفم این است که بهبودها را هم باید دید. مشتریان چند سال پیش تنوع چندانی در خودروهای داخلی نمی دیدند، اما در حال حاضر حق انتخاب زیادی دارند. آنها تا همین چند سال پیش باید مدت ها برای خرید خودرو منتظر می ماندند، اما هم اکنون شرایط خیلی بهتر از گذشته است.از اینها گذشته، ما هم اکنون با وجود تورم بالا طی 15 سال اخیر، قیمت خودرو را چندان گران نکرده ایم و از لحاظ تیراژ نیز دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا هستیم.
اینها همه درست، اما این را هم باید در نظر گرفت که ما با محصولاتی قدیمی و کم کیفیت و تنها از لحاظ تیراژ، خودروساز دوازدهم دنیا هستیم. از طرفی، انجمن جهانی خودروسازان، اصلا صنعت خودروسازی ایران را در لیست خود لحاظ نمی کند و ما به واسطه آمارهای تولید، خود را دوازدهم دنیا می دانیم.
خب همین که این ظرفیت ایجاد شده، کار بزرگی در خودروسازی ما به حساب می آید.
بله، اما پس کیفیت چه می شود؟
خب با توجه به استراتژی در نظر گرفته شده برای ارتقای کیفیت و برنامه ریزی بابت صادرات یک میلیون دستگاهی، دیگر ارزانترین تور کیش  نمی توانیم خودرو کم کیفیت تولید کنیم. بنابراین اگر قرار است نتوانیم به کیفیت مناسب برسیم، اصلا اجازه تولید وسیع و دلخواه نداریم.الان خود ما در پارس خودرو قصد داریم برندی داخلی را طراحی کرده و به واسطه آن، آینده بازارمان را تضمین کنیم.
جدا؟ یعنی شما هم به دنبال خودرو ملی هستید؟
تقریبا. در واقع ما قصد داریم به واسطه جوینت شدن با شرکتی معتبر، برندی داخلی را برای خود طراحی کنیم.
این شرکت که می گویید، نیسان ژاپن نیست؟
شرکت های زیادی هستند که می توانیم با آنها کار کنیم.
مطمئنید شرکت های زیادی حاضرند با خودروسازی ما همکاری مشترک داشته باشند؟ آن هم در شرایطی که فضای کسب و کار در ایران تغییر کرده و رنو تجربه نسبتا ناموفقی در صنعت ما داشته است.
بله خیلی از کشورها هستند که بدون توجه به مسائل حاشیه ای و به منظور وسعت بخشیدن ارزانترین تورا ستانبول  بازار خود، حاضرند با خودروسازی ما شراکت داشته باشند. آنها حتی حاضرند به دشمن خود هم جنس بفروشند.
یعنی کاری به مسائل سیاسی و حاشیه ای ندارند؟
خیر، چون از نظر آنها بیزینس، بیزینس است.
با همه اینها، نمی خواهید نام همکار آینده تان را بگویید؟
به موقع اعلام می کنیم.
حداقل بگویید، آسیایی است یا اروپایی؟
هم در اروپا مذاکراتمان پیش رفته و هم در آسیا. شرایط خوب است الحمدالله.
کلاس و قیمت خودرو موردنظر چطور؟ اینها مشخص شده است؟
ما دیگر نمی توانیم در پارس خودرو محصول لوکس تولید کنیم، چراکه تیراژ آنها پایین است. در ارزانترین تور چین  واقع قصد ما تولید خودرویی با تیراژ بالا است.
.

No comments: