Sunday, March 6, 2011

کم توجهی به«مسکن» در بودجه90

مرکز پژوهش های مجلس بعد از بررسی محتوایی لایحه بودجه سال 90 و تجزیه و ارزانترین تور مالزی  تحلیل فصل سی ام این لایحه که به بخش مسکن اختصاص دارد، اعلام کرد: برنامه ریزی های بودجه ای سال آینده دولت در بخش مسکن فاقد انعکاس و ارتباط شفاف با احکام قانون برنامه پنجم است و بیانگر نوعی غفلت و عدم توجه به ضروریات این بخش است؛ به طوری که اگر لایحه بودجه به همین منوال تصویب شود، اجرای تکالیف 29 گانه ای که در برنامه پنجم برای بخش مسکن لحاظ شده، در سال اول برنامه دچار مشکل خواهد شد. از نگاه مرکز پژوهش های مجلس مهم ترین بی توجهی به قانون برنامه پنجم در بودجه سال آینده، در بخش بافت فرسوده اتفاق افتاده؛ به طوری که ارزانترین تور برزیل  طبق قانون برنامه، باید 50 درصد از کل تسهیلات بانکی بخش مسکن در محدوده بافت های فرسوده هزینه شود و در هر سال حدود 10 درصد بافت ها، بازسازی و احیا شود؛ این در حالی است که در لایحه بودجه سال 1390 اقدامات و اعتباراتی در جهت تحقق این رویکرد، مشاهده نشده است. انتقاد فنی دیگری که دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش ها به بودجه90 وارد کرده، افت اعتباری برخی ارزانترین تور مارماریس  از برنامه های اصلی وزارت مسکن همچون مسکن مهر، تامین مسکن ارزان قیمت برای نیازمندان و برنامه تامین مسکن جوانان است؛ به طوری که برای رفع مشکلات و تامین نیازهای مسکن مطلب مهمی در بودجه قابل رویت و درک نیست. بر این اساس، احکام بخش مسکن و شهرسازی در لایحه بودجه سال 90 نشان می دهد هیچ گونه رویکردی که بیانگر و متضمن ملحوظ شدن یا تحقق برنامه ها و اهداف بخش مسکن از بابت قانون برنامه پنجم باشد، وجود ندارد. مرکز پژوهش های مجلس در این باره تاکید کرده است: انتظار می رود موضوع مسکن مهر، افزایش نوسازی بافت های فرسوده و بازتولید حداکثر مسکن در این گونه بافت ها و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن که از عمده ترین سیاست های وزارت مسکن به حساب می آید، در ارزانترین تور ارمنستان  بودجه سال 90 دارای ردیف های خاص باشند و مورد تقویت اعتباری قرار بگیرند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در لایحه بودجه سال آینده کل کشور، از جمع کل اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای که رقم یک میلیون و 516 هزار و 981 میلیارد ریال است، حدود 9/2 درصد آن به فصل مسکن تخصیص داده شده است که این رقم معادل 5/0 درصد کمتر از اعتبارات مذکور در قانون بودجه سال 1389 است. همچنین از مجموع اعتبارات متفرقه لایحه بودجه سال 1390، 51/1 درصد اعتبارات ارزانترین تور لبنان  متفرقه به مباحث مختلفی از جمله مسکن مهر، مسکن روستایی، تامین مسکن محرومین و اقشار آسیب پذیر، مسکن فرهنگیان، بازسازی مناطق زلزله زده و عمران و بهسازی روستایی اختصاص یافته است که البته اعتبارات مندرج در ردیف های متفرقه براساس برنامه و ضابطه خاصی هزینه نخواهند شد و غالبا برحسب سلایق دولت و نیازهای به وجود آمده به مصرف می رسند.
مرکز پژوهش های مجلس از جمله نقاط ضعف بخش مسکن در بودجه را اینطور عنوان کرده است: در لایحه بودجه سال آینده کشور، بودجه وزارت مسکن 6/15 درصد رشد ارزانترین تور اندونزی  کرده در حالی که برنامه های اصلی مسکن با 39 درصد کاهش اعتبار نسبت به بودجه سال 89 روبه رو شده است. از سوی دیگر برنامه حمایت از تامین مسکن محرومین و گروه های کم درآمد با 10 درصد افزایش در بودجه لحاظ شده که این رویکرد در قبال میزان فعلی و آینده جمعیت مذکور، رقم ناچیزی است.
رشد نجومی بودجه یک شرکت وابسته به وزارت مسکن
به گزارش دنیای اقتصاد، از جمله ویژگی قابل تامل اعتبار بخش مسکن در بودجه 90، بودجه یکی از شرکت های وابسته به وزارت مسکن است. در لایحه بودجه، مصارف شرکت عمران شهرهای جدید، 4594 درصد نسبت به سال جاری افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که مصارف شرکت عمران و نوسازی که ماموریت ارزانترین تور پکن  نوسازی بافت های فرسوده را بر عهده دارد، 50 درصد نسبت به بودجه 89 کاهش پیدا کرده است. مقایسه اعتبار این دو شرکت وابسته به وزارت مسکن نشان می دهد در سال آینده وزارت مسکن کماکان به توسعه شهرهای جدید به جای توجه به بافت فرسوده، تمایل دارد.
دو پیشنهاد برای اصلاح بودجه
مرکز پژوهش های مجلس برای اصلاح بودجه سال آینده پیشنهاد داده است ردیف های 19 الی 29 اعتباری بودجه که رقمی معادل 109164 میلیون ریال است و هم اکنون در لایحه، به برنامه های راهبری اختصاص یافته، حذف شود و منابع آن به برنامه های اصلی مسکن اضافه گردد. این مرکز معتقد است موضوع راهبری در برنامه های مختلف غالبا به ارائه «پاداش» به برخی افراد و توسعه ساختارهای غیرضرور اختصاص پیدا می کند که ارزانترین تور تایلند  با توجه به صریح بودن قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص پرداخت حقوق و پاداش، لحاظ کردن برنامه هایی از این دست، صحیح نیست. پیشنهاد دیگر برای اصلاح لایحه بودجه، تعیین سهم بخش مسکن از بودجه هدفمندی یارانه ها برای حمایت از صنایع مرتبط با تولید مصالح و سایر صنایعی که کالا برای مسکن تولید می کنند، است که می تواند در برنامه بودجه ارزانترین تور قبرس  گنجانده شود
سری دوم واحدهای مسکونی مهر مخصوص متقاضیان تهرانی، تا چند روز دیگر تحویل می شود؛ اما مسوولان این پروژه برای جلوگیری از تجربه افتتاح سری اول، از چند ماه پیش اقدام به آماده سازی واحدها برای «سکونت واقعی» کرده اند.
پروژه 1100 واحدی مسکن مهر در پرند که توسط مپسا ساخته شده، اواخر این ماه از طریق اتحادیه مسکن مهر تهران، تحویل متقاضیان می شود. این واحدها متر مربعی 300 هزار تومان ساخته شده و با امکانات کامل متری 410 هزار تومان تحویل می شود.
هم اکنون در این پروژه، عملیات محوطه سازی، درختکاری و نصب انشعابات آب و برق و گاز در حال انجام است. اتحادیه مسکن مهر تهران در نظر دارد 10 هزار اصله درخت در این مجموعه ایجاد کند. واحدها دارای کابینت آشپزخانه، نقاشی، سرامیک و سیستم گرمایش و سرمایش هستند.
به نظر می رسد تاخیر در افتتاح مسکن مهر اگر با هدف تکمیل واحدها و فراهم کردن زمینه سکونت متقاضیان باشد، می تواند قابل قبول باشد. متقاضیان واحدهای صنعتی ارزانترین تور آنتالیا  سازی شده شهر پرند در حالی برای دریافت کلید خانه های خود تا 19 اسفند ماه روزها را شمارش معکوس می کنند که خدمات اساسی همچون آب و برق و سیستم فاضلاب این واحدها تامین شده است.
میرشمس الدین پورباقری، عضو هیات مدیره شهر جدید پرند در مورد آخرین وضعیت تاسیسات زیربنایی پروژه 1100 واحدی مپسا که قرار است در قالب مسکن مهر تا چند روز دیگر تحویل متقاضیان این واحدها شود، به «دنیای اقتصاد» گفت: این واحدها از نظر تاسیسات آب و برق و شبکه فاضلاب هیچ ارزانترین تور آذربایجان  مشکلی ندارند؛ اما در مورد انشعاب گاز آنها نگرانی هایی وجود دارد.
به گفته پورباقری از 1100 واحد وعده داده شده در حال حاضر 900 واحد از نظر آب، برق و فاضلاب مجهز شده اند و مابقی نیز تا زمان واگذاری واحدها تکمیل می شوند؛ اما مشکلات زمان بندی از سوی شرکت گاز منطقه و پیمانکاران موجب شده که تا کنون فقط 300 واحد از این تعداد به سیستم گاز مجهز شوند.این عضو هیات مدیره پرند افزود: گازرسانی به منطقه با تاخیر 15 روزه مواجه است؛ اما با توجه به هماهنگی های انجام شده تا زمان تحویل واحدها تعداد بیشتری از واحدها گازرسانی می شوند.
البته نجم الدین، مسوول پروژه گازرسانی اسلام شهر و رباط کریم که دربرگیرنده شهر پرند نیز است، عملیات گازرسانی به منطقه را تمام شده اعلام کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: پروژه ارزانترین تور ایتالیا  مپسا به طور کامل گازرسانی شده است. به گفته وی، در حال حاضر مسوولان گاز پرند در حال نصب علمک های آپارتمان ها هستند. نجم الدین طول شبکه گاز فاز 3 پرند را 5/3 کیلومتر برشمرد و تاکید کرد که پس از گازرسانی باید کنتورهای واحدها نصب شود.
در واقع اظهارات مسوول پروژه گازرسانی اسلام شهر و رباط کریم نیز موید گفته عضو هیات مدیره پرند است؛ چرا که میرباقری ارزانترین تور کوالالامپور  نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر شبکه گاز واحدها در حال تست نهایی است؛ اما در همین مرحله با تاخیر زمانی مواجه هستیم و تا زمانی که شبکه گاز تایید نهایی نشود، امکان بهره برداری وجود ندارد. در عین حال آن طور که وی می گوید با توجه به اجرای قانون یارانه ها قرار است که اتحادیه تعاونی های مسکن مهر تهران با در نظر گرفتن بودجه ای مشخص کنتور گاز هر واحد را جداگانه نصب کند. به گزارش دنیای اقتصاد، بر ارزانترین تور فرانسه  اساس اظهارات مسوولان به غیر از گاز مشکل چندانی از نظر تاسیسات این پروژه را تهدید نمی کند.
به گفته اسماعیل عدل پور، معاون اداره مخابرات شهرستان های استان تهران در حال حاضر حتی تا دو برابر ظرفیت مورد نیاز اماکن واگذاری خط تلفن در منطقه وجود دارد که بنا به درخواست مالک یا سازنده این خطوط به قیمت حدود 50 هزار تومان واگذار می شود. در مجموع نیز شرکت مخابرات برای هر خط تلفن واحدهای پرند 300 هزار تومان هزینه کرده است.
شبکه آب و فاضلاب منطقه نیز مشکلی ندارد؛ اما به گفته فرهاد جلالی امین، مدیر فنی و توسعه آبفای جنوب غرب تهران به دلیل آنچه بدهی مپسا عنوان می شود، شرکت می تواند از اختیارات خود در واگذاری این امکانات استفاده کند.
به گفته وی، در حال حاضر شرکت مپسا، 500 میلیون تومان به آب و فاضلاب منطقه بدهکار است که البته به گفته پورباقری، عضو هیات مدیره پرند این بدهی در حد یک اختلاف ارزانترین تور پاریس  نظر مالی و قابل حل و فصل است.
سیدعلی ختمی مآب، مدیرفنی شرکت مپسا نیز در مورد آخرین وضعیت این پروژه به «دنیای اقتصاد» گفت: انتظارات مسوولان از خانه های پرند که اولین پروژه صنعتی سازی کشور است تا 90 درصد محقق شده و در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر هماهنگی شرکت های سازنده و همچنین مسائل مالی وجود ندارد.
وی در توضیح سایر امکانات رفاهی و خدماتی شهر پرند نیز گفت: در 1100 واحدی که قرار است به بهره برداری برسد به خاطر نزدیکی به فاز دو شهر پرند، امکان استفاده از فروشگاه ها و مراکز خدماتی موجود در فاز 2 وجود دارد. به گفته وی، تا اواخر اسفند امسال مراکز تجاری و رفاهی و فضای سبز تکمیل می شود و اوایل سال آینده نیز تاسیسات ارزانترین تور لندن  روبنایی فاز 3 شهر پرند به بهره برداری خواهد رسید.

محدودیت به کارگیری شیشه در نمای ساختمان، به عنوان یکی از مهم ترین مصوبات اخیر شورای شهر تهران، به دلیل ضعف ضمانت اجرایی، از سوی انبوه سازان جدی گرفته نمی شود.

هم اکنون در مناطقی از شمال و ارزانترین تور ترکیه   شمال غرب تهران، تعداد محدودی ساختمان های مرتفع تجاری و اداری در حال ساخت است که تقریبا 100 درصد نمای آنها مزین به شیشه است.
شورای شهر تهران برای کاهش خطر جانی مردم، مصوب کرده که حداکثر 40 درصد نمای ساختمان ها می تواند از شیشه باشد، اما شواهد عینی در پایتخت نشان می دهد این مصوبه به راحتی توسط سازنده ها دور زده می شود.
طبق اعلام معاون شهرسازی شهرداری تهران، در حال حاضر سازنده هایی که بیش از 40 درصد شیشه در نما به کار ببرند، جریمه می شوند و   حتی قرار است میزان ارزانترین تور آنکارا  جریمه افزایش پیدا کند تا استفاده از شیشه در نما مقرون به صرفه نباشد!
به نظر می رسد این نحوه اجرای مصوبات حیاتی برای تهران، مقررات را فقط روی کاغذ به اجرا در بیاورد و در عمل موثر نباشد چون که جریمه ریالی برای خلاف ساختمانی
هر چقدر هم زیاد باشد، درصد کوچکی از سود نجومی سازنده ها به خصوص ساختمان های تجاری را در بر می گیرد.
پاسخ مدیران شهرداری
درباره ساختمانی که به تازگی در منطقه 2 مراحل احداث آن شروع شده و همه نمای آن از شیشه است، با شهردار منطقه2 موضوع در میان گذاشته شد که اسدا... فاضل در ارزانترین تور استانبول   این باره گفت: پروانه ساخت این ساختمان سه سال پیش صادر شده که آن زمان مقررات محدودیت به کارگیری شیشه ارزانترین تور دبی   در نما تصویب نشده بود. وی افزود: شهرداری پس از بررسی وضعیت ساختمان، دستور لازم برای
اصلاح بنا را صادر می کند و شرایط پروانه را به روز خواهد کرد.
در همین زمینه قائم مقام معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: مشکل از آنجا ناشی می شود که بسیاری از سازنده ها با تاخیری سه ساله از زمان صدور پروانه، اقدام به ساخت وساز می کنند و در این فاصله زمانی، مقررات جدید به تصویب رسیده در حالی که پروانه بر طبق مقررات قدیمی صادر شده است.
نادر کرمی تصریح کرد: در این شرایط ممکن است ضوابط موجود در پروانه ساختمانی، با قوانین فعلی مغایرت داشته باشد که شهرداری مناطق باید با تشخیص مغایرت ها، از ارزانترین تور دوبی   سازنده ها بخواهند نقشه ساخت را اصلاح کنند.

بر خلاف برخی از مالکانی که در هنگام رونق مسکن، نرخ های پیشنهادی واحدهای فروشی خود را تغییر می دهند خبرها از سوی بازار مسکن در مناطق جنوبی و جنوب غربی تهران حاکی از این مساله است که فروشنده هایی که واحدهای خود را معمولا با نرخ های کمتر از یک میلیون تومان به بازار ارزانترین تور یونان  عرضه می کنند همچنان بر سر قیمت های از قبل تعیین شده خود هستند.

هم اکنون متقاضیانی که قصد دارند واحدی را با قیمتی برابر یا کمتر از اندازه متراژ مورد نظر خریداری کنند در محله های ارزانترین تور تونس  جیحون، کمیل، نواب، مولوی، مرتضوی، بریانک می توانند اقدام به جست وجو کنند. ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای آماده تحویل با قیمت متری کمتر از یک میلیون تومان و با شرایط ویژه برای خرید پرداخته که بدین شرح است: در خیابان کمیل محدوده خیابان مخصوص یک واحد 35 متری با شرایط 11 میلیون تومان نقد، 12 میلیون تومان رهن و 12 میلیون تومان وام آماده واگذاری به خریدار است. علاوه براین واحدی 44 متری، 3 سال ساخت در حوالی میدان محمدیه با قیمت متری 950 هزار تومان به بازار فروش ارزانترین تور کوش آداسی  عرضه شده است. از طرف دیگر 934 هزار تومان نرخ پیشنهادی هر مترمربع واحد 46 متری تک واحدی در منطقه مهرآباد جنوبی ارزانترین تور استرالیا  خیابان تختی است، البته متقاضی 9 میلیون آن را از طریق وام، 23 میلیون تومان آن را به طور نقدی پرداخت خواهد کرد و مبلغ باقیمانده یعنی 11 میلیون تومان به صورت رهن از طریق مستاجر دریافت خواهد شد. همچنین در حوالی اتوبان نواب، خیابان حق شناس واحدی 46 متری که از نظر مالک این واحد اکازیون است به قیمت متری 950 هزار تومان ارزش گذاری شده است، البته خریدار مجبور نیست کل نرخ پیشنهاد شده را یکجا پرداخت کند، چراکه 14 میلیون تومان آن نقد، 10 میلیون تومان رهن و 20 میلیون تومان آن به صورت وام تعیین شده است. قیمت پیشنهادی هر مترمربع از یک واحد 50 متری واقع در محدوده  ارزانترین تور چین  خیابان جیحون و تیموری، 960 هزار تومان از سوی مالک اعلام شده است.

.

No comments: