Wednesday, May 20, 2009

نكات كليدي در خريد خانه 2

از همان دم در دقت كنيد : حالا به ساختمان مورد نظر رسيده‌ايد و مي‌خواهيد از همان دم در همه چيز را به دقت بررسي كنيد. نماي ساختمان اولين چيزي است كه جلب توجه مي‌كند. نمايي كه هم دوام و هم زيبايي را توام داشته باشد، انواع مختلف سنگ مانند گرانيت و غيره است. ضمنا شستشو و تميز نگه داشتن آن هم ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر است. به ورودي ساختمان توجه كنيد. براي رفت‌وآمد بهتر بايد حداقل عرض استاندارد آن رعايت شود. اين مقدار حتما بايد بيشتر از 110 سانتي‌متر باشد. عرض را‌ه‌پله‌ها نيز بايد حداقل 90 سانتي‌متر باشد تا عبور و مرور به راحتي صورت گيرد. ابعاد استاندارد پله‌ها هم به كاهش خطرات و حوادث به‌خصوص براي كودكان و سالمندان كمك مي‌كند. يك پله استاندارد در آپارتمان‌ها بايد حداقل 30 سانتي‌متر عرض و 18 سانتي‌متر ارتفاع داشته باشد. اما اگر ساختمان بالاي 4 طبقه داشته باشد، استانداردترين پله‌ها هم نمي‌توانند جاي آسانسور را در آن بگيرند! به هيچ‌وجه زير بار خانه با طبقات بيشتر از 4 تا و بدون آسانسور نرويد، چون حتي اگر خودتان در طبقات پائين باشيد و يا بتوانيد بالا و پائين رفتن‌هاي هر روزه را تحمل كنيد، مهمان‌هاي شما و همسايگان محترمتان چنين تحملي ندارند وحتي شما هم تحمل سر و صداي آنها را نخواهيد داشت. قبل از اينكه كه به طبقه مورد نظر برويد، پاركينگ ساختمان را بررسي كنيد. وضعيت پاركينگ بايد به نحوي باشد كه هر خودرو طوري قرار بگيرد كه مزاحم توقف خودروهاي همسايگان ديگر نباشد و ورود و خروج به آن به سهولت امكان‌پذير باشد. مسلما اگر در ورودي پاركينگ از نوع قابل كنترل از راه دور باشد، ايمن‌تراست. علت فقط در راحتي باز و بسته كردن در نيست. متاسفانه سرقت خودروها در هنگامي كه راننده به قصد بستن در پياده شده، امر نسبتا شايعي است.

 

* خانه‌اي كه وارد آن شده‌ايد : حالا وارد خانه پيشنهادي شده‌ايد و مي‌خواهيد ببينيد تا چه اندازه آن را مي‌پسنديد. غير از مسائل سليقه‌اي كه براي افراد مختلف، فرق مي‌كند، موضوعاتي هست كه توجه خاصي را مي‌طلبد. فضاي داخلي هر آپارتمان از اجزاء خاصي تشكيل شده: آشپزخانه، سرويس‌هاي بهداشتي، (شامل دستشويي و حمام)، سالن ‌پذيرايي، نشيمن،‌ اتاق خواب‌ها و بالكن. ممكن است برخي خانه‌ها به انباري هم مجهز باشند. آنچه كه در نقشه آپارتمان بايد به آن توجه كنيم، آن است كه طبق اصول معماري، دستشويي در كنار در ورودي يا نزديك به آن قرار مي‌گيرد. آشپزخانه نيز بايستي رو به روي در ورودي و يا نزديك‌ترين فضا به آن در نظر گرفته شود تا دسترسي به آن آسان باشد. اتاق نشيمن و اتاق خواب‌ها بهتر است با راهرويي از اتاق پذيرايي جدا شده باشد تا در هنگام ورود مهمان، اختصاصي بودن آن فضا تامين شود. براي حمام مناسب‌ترين محل راهروي اتاق خواب‌هاست كه هم محفوظ بوده و هم بتوان از اتاق‌ها راحت به آن دسترسي داشت. البته در آپارتمان‌هاي بزرگ يك حمام اختصاصي داخل يكي از اتاق خواب‌ها در نظر گرفته مي‌شود

 

* نور در خانه  : نورگير بودن يك آپارتمان اهميت زيادي داشته و به مسائل مختلفي بستگي دارد. اولين نكته، موقعيت قرار گرفتن ساختمان است. اكثر ساختمان‌هاي جنوبي از نظر تامين نور مشكلي ندارند، مگر اينكه اطراف آن را ساختمان‌هاي بلندتري احاطه كرده باشد. معمولا ساختمان‌هاي شمالي نورگيري مناسبي ندارند ولي از همه بدتر، ساختمان‌هاي شرقي- غربي است كه در هنگام طلوع و غروب خورشيد به‌خصوص در فصل تابستان نورگيري بيش از حد داشته و چشم را به‌شدت آزار مي‌دهد. اگر قرار باشد فضايي بيشتر از بقيه قسمت‌ها نورگير باشد، بهتر است اين فضا اتاق ‌خواب‌ها و اتاق نشيمن باشند. چون بيشترين ساعاتمان را در طول شبانه‌روز در اين منطقه از منزل مي‌گذرانيم. در مورد نور آشپزخانه هم، دقت كنيم. بهتر است پنجره‌اي به بيرون از خانه يا حداقل نورگير ساختمان در آشپزخانه وجود داشته باشد

 

* مصالح و مواد لازم  : به جنس كفپوش‌ها دقت كنيد. در شماره قبل راجع به تاثير انتخاب كفپوش‌هاي مختلف در خانه به تفصيل صحبت كرديم. كابينت‌هاي mdf در مقايسه با ساير انواع دوام بيشتر همراه با زيبايي كافي دارند و مي‌توانيد در آشپزخانه‌هاي مدرن آن‌ها را ببينيد. (مراقب باشيد كه تعداد كابينت‌ها و قرارگيري آنها مناسب باشد) به جنس پوشش ديوارها هم توجه كنيد. اگر رنگ استفاده شده،‌ رنگ قابل شستشو باشد تا چند سال از رنگ‌آميزي و دردسرهاي آن در امان هستيد. لوله‌هاي فاضلاب و آب بهتر است از جنس چدن و يا لوله‌ پليكاي فشارقوي انتخاب شده باشد تا احتمال صدمه به آنها كمتر باشد.

 

* مناطق باصفا!  : وجود بالكن يكي از چيزهايي است كه ابتدا چندان مهم تلقي نمي‌شود. اما به تدريج به اهميت آن پي مي‌بريد. فوايد و موارد استفاده بالكن بسيار است. از خشك كردن لباس‌ها گرفته، تا گذاشتن دبه‌هاي ترشي! و همين‌طور نشستن و چاي خوردن(اگر فضاي كافي داشته باشيد.) انباري هم يكي از ضروريات يك خانه مسكوني مطلوب است. اگر فضاي ويژه انباري را در اختيار نداريد، به فضاهاي مرده اهميت بدهيد و آنها را دست كم نگيريد. قفسه‌بندي كوچك‌ترين آنها مي‌تواند به شما انباري كوچكي هديه دهد.

 

* از ارزش واقعی خانه مطمئن شوید: در زمینه قیمت خانه پیش از خرید آن باید از دو نکته اطمینان پیدا کنید. اول اینکه ارزش واقعی آن خانه یا ملک همانی است که فروشنده می‌‌گوید. برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع باید قیمت پیشنهادی فروشنده را با قیمت خانه‌های مشابه مقایسه کنید. نکته دوم این است که خودتان و البته بعد از مشاوره با مشاور ملکی‌تان چه قیمتی برای خانه مورد معامله در نظر دارید. ممکن است خانه‌ مورد معامله برای بسیاری باارزش و پرفایده باشد. اما باید دید برای شمای خریدار این خانه تا چه اندازه ارزش دارد. دانستن اینکه قیمت پیشنهادی فروشنده یک خانه برای آن خانه یا ملک منصفانه است یا نه نکته مهمی است. برای این منظور هم بهترین راه بررسی قیمت خانه در همان محل است. بهتر است برای آگاه شدن از این قیمت‌ها نباید حتی به بنگاه‌ها و مشاوران ملکی محل مراجعه کنید و بهترین و مطمئن‌ترین راه برای یک خرید آگاهانه جمع‌آوری اطلاعات به صورت فردی و بدون وابستگی به نهاد یا مشاور و کارشناس دیگر است. در اینجا منظور از قیمت خانه‌های مشابه در محل، قیمت خرید یا فروش خانه‌ها در شش ماه گذشته است نه بیشتر.

 

در اینجا اگر خانه مورد معامله طراحی خاصی داشته باشد آن وقت کار برای پیدا کردن اطلاعات مقایسه‌ای دشوار‌تر می‌شود. معمولا سرعت پیدا کردن یک ملک خوب برای خرید به شرایط بازار هم‌بستگی دارد. در یک بازار فعال پیدا کردن ملکی برای خرید بسیار آسان تر است تا یک بازار در حال رکود و منفعل. برای مقایسه قیمت یک خانه با خانه‌های اطراف و محاسبه قیمت واقعی آن خانه چند نکته قابل توجه است. اولین آن منطقه و موقعیت خانه‌های مورد مقایسه است. گاهی لازم است برای پیدا کردن قیمت واقعی یک خانه از محله‌‌ای که این خانه در آن واقع است فراتر رفته و به سراغ محله‌های مشابه و هم‌تراز دیگر برویم تا قیمت واقعی خانه مورد نظرمان را در آن محله‌ها پیدا کنیم.

 

اما گاهی این مقایسه به خوبی جواب نمی‌دهد چون انگیزه فروشنده‌ها از فروش خانه همیشه یکسان نیست. گاهی انگیزه فروش یک خانه ممکن است طلاق زوجین یا اتفاقی غیرمنتظره مانند مرگ صاحب خانه و یا سفر فوری باشد. آن وقت است که قیمت چنین معامله‌ای با هیچ قانون و معیاری برابری نمی‌کند. نکته دیگر این است که گاه دو خانه از نظر محلیت و موقعیت و شرایط دیگر کاملا با هم برابری کنند، اما مثلا از نظر یک اتاق اضافی یا کمتر و یا یک حیاط با موقعیت متفاوت و یا از نظر حتی تعداد سرویس بهداشتی با هم تفاوت داشته باشند. همین نکته‌های ریز است که قیمت یک خانه را مشخص می‌کند.

 

* زمان خرید خانه نکته مهم دیگری است که برای خرید ملک باید در نظر داشت. متغیرها و شرایط بازار نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری درباره زمان خرید خانه دارد. همواره ارزش خانه از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است.

 

* چند نشانه وجود دارد که به محض بروز آن باید برای خرید خانه دست نگه داشت:

 

 وقتی قرار است در پنج سال آینده از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر نقل مکان کنید

 

 وقتی قرار است به زودی بچه دار شوید

 

 وقتی قرار است تغییر شغلی داشته باشید.

 

وقتی به تازگی از یک ورشکستگی خارج شده‌اید

ميرعماد
گيشا
جنت آباد
تهرانپارس

No comments: