Saturday, May 16, 2009

نكات كليدي در خريد خانه

مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران

*هنگام خريد خانه،‌ خريدار و فروشنده هر كدام بايد حدود نيم درصد قيمت ملك خريداري شده را به بنگاه بپردازند
هنگام خريد خانه از داشتن از عايق حرارتى بودن ديوارهاى خارجى و نصب پنجره هاى دوجداره در ساختمان مورد نظر مطمئن شويد. مبحث نوزدهم مقررات ملى ساختمان تحت عنوان صرفه جويى در مصرف انرژى در زمينه عايق كارى ديوارهاى خارجى ساختمان هاى و عدم استفاده از پنجره هاى دوجداره است.
خصوصيات يك خانه خوب

 1- همسايگان خوب و مذهبي داشته باشد

 2- از منطقه گسل زلزله دور باش

 3- نزديك قنات هاي زير زميني نباشد

 4- از شلوغي خيابانهاي گذر اصلي دور باشد تا هم آلودگي هوا و سرب نداشته باشد 4- سند آن شخصي باشد و داراي سابقه نباشد

 5- از مكان و شخص مطمئني خريداري شود كه قبلا به چند نفر فروخته نشده باشد

 6- سقف آن هرچه بلندتر باشد

 7- سازه محكم و لوازم خوبي در آن به كار رفته باشد

 8- نورگير جنوبي داشته باشد (درتهران)

 9- مشرف نداشته باشد

 10- بوي غذا و نامطبوع در مشاعات و از همسايه ها به مشام نرسد

 11- واحدهاي كمتري داشته باشد و ...

* در پيش خريد آپارتمان بهترين راه و ضمانت جهت جلوگيري از کلاهبرداري چيست؟ در اين خصوص مورد به مورد فرق مي کند و نمي توان حکم کلي صادر کرد ولي شما مي توانيد با دريافت پيش سند صادره از شهرداري از مالک و همچنين تنظيم در يک آژانس معتبر از خطرات احتمالي بکاهيد.

* براي پيدا كردن خانه اي مناسب مي‌توانيم چند ويژگي مهم را فهرست كنيم: مقاومت ساختمان در برابر زلزله و استحكام پايه‌هاي آن در مقابل نشست زمين، اقتصادي بودن ساختمان چه از لحاظ خريد و چه نگهداري و زيبايي كه شامل مواردي مانند نورگير بودن، خوش نقشه بودن و غيره مي‌شود.
* آيا بيدي هست كه از اين بادها بلرزد؟ آنچنان درباره‌ي زلزله شنيده‌ايم و ترسيد‌ه‌ايم كه مهم‌ترين فاكتور در انتخابمان مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله است. متاسفانه تشخيص اينكه ساختمان مورد نظر از لحاظ زلزله مقاوم است يا خير كار راحتي نيست. نمي‌توان نوع و نحوه‌ي مصرف مصالح ساختمان را بعد از تكميل شدن آن ارزيابي كرد و ساختمان مقاوم را پيدا كرد. اما خوب است فاكتورهايي كه يك ساختمان را مقاوم مي‌كنند، بشناسيم. مثلا در سازه فولادي، نوع اتصالات و نيز مهاربندي آنها اهميت فراواني دارد. اما در سازه‌هاي بتني، چيزي كه مهم است، نوع بتن مصرفي و تعداد و قطر ميل‌گردهاي استفاده شده در آن است. اگر بتوانيم در طي زمان ساخته شدن ساختمان از يك كارشناس قابل اعتماد مشورت بگيريم و اين اطلاعات را به دست آوريم، كه موفق شده‌ايم، ساختمان مقاومي را انتخاب كنيم. اما اگر نتوانستيم، كه معمولا هم چنين است، ناچاريم همين سوالات را از مالك آن بپرسيم و پاسخ‌هاي او را با يك كارشناس در ميان بگذاريم. يعني ناچاريم به ادعاي مالك اعتماد كنيم. اما نكته‌اي كه خود ما مي‌توانيم از لحاظ پايداري ساختمان در برابر زلزله كنترل كنيم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پاركينگ است كه آيا با توجه به تعداد طبقات و بار وارد شده از طرف آنها، اين ستون‌ها جوابگو هست يا خير؟

* كدام طبقه؟!  در شهرهاي بزرگ اغلب مجبوريم آپارتمان‌هاي واقع شده در ساختمان‌هاي چند واحدي و بلند مرتبه را براي سكونت انتخاب كنيم. در اين صورت ممكن است بين افراد مختلف خانواده در مورد اينكه كدام طبقه مناسب‌تر است، اختلاف‌نظر پيش آيد.  اگر به سر و صدا حساس‌تر هستيد و زمان‌هاي حياتي استراحت را در منزل نمي‌خواهيد به هيچ عنوان از دست بدهيد، بهتر است از خير طبقه همكف و اول بگذريد.چون سر و صداي خودروها در پاركينگ و نيز دود آنها، اين امكان را از شما خواهد گرفت. به سمت طبقات بالاتر برويد كه با بالاتر رفتن آن، مناظر زيباتري را نيز مي‌توانيد از پنجره‌ها تماشا كنيد. اما طبقات آخر نرويد، چرا كه آنجا هم مشكلات خاص خود را دارد: مشكلات مربوط به پشت‌بام، بيشترين خرابكاري را در طبقه آخر به بار مي‌آورند. طبقات بالاتر يك مشكل ديگر هم دارند و آن اينكه امكان فرار اضطراري در مواقع زلزله و آتش‌سوزي احتمالي، كمتر خواهد بود.
* چند طبقه؟ چند واحد؟  قبل از اينكه براي بازديد منزلي آپارتماني برويد، به تعداد واحدهاي كل ساختمان توجه كنيد. تعداد مطلوب 15 تا 30 واحد است. كمتر از اين تعداد مديريت ساختمان را سخت كرده و تعداد بيشتر باعث شلوغي طبقات و راهروها خواهد شد. تعداد واحدهاي موجود در هر طبقه هم اهميت دارد. مخصوصا اگر واحدها در هر طبقه كنار هم قرار گرفته باشند و در آنها نزديك به هم باز شود. بهترين حالت در مورد آپارتمان‌هاي چند واحدي در يك طبقه، آپارتمان‌هاي مقابل هم و يا به صورت نيم طبقه است. البته شكل ايد‌ه‌آل آن است كه در هر طبقه يك واحد باشد، يا حداقل هر واحد در هر طبقه راهروي مخصوص به خود را داشته باشد


ادامه دارد ...

شهرك غرب
تهرانپارس
ساقدوش
اقدسيه
ظفر
مرزداران
اشرفي اصفهاني
بلوارفردوس

No comments: