Tuesday, May 12, 2009

رکود فرصت خوبی برای تولید مسکن است

دوران رکود فرصت خوبی برای مسوولان، دست اندرکاران و انبوه سازان است که به برنامه ریزی بپردازند و در راستای فعال کردن بخش تولید گام بردارند تا در پایان این دوره با بحران روبه رو نشویم.

ایرج رهبر رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره رکود ایجاد شده در بازار مسکن اظهار کرد: اگر در دوران رکود به فکر تولید نباشیم پس از پایان این دوره مجددا با وضعیت سینوسی یا کاهش و افزایش متناوب در قیمت مسکن روبه رو می شویم.
رهبر با اشاره به اینکه رکود آثار منفی بسیاری دارد، تصریح کرد: در دوران رکود تقاضا وجود دارد و روز به روز افزایش می یابد این در حالی است که اگر تولید وجود نداشته باشد علاوه بر انباشت تقاضا با افزایش مجدد قیمت ها نیز روبه رو می شویم.
رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در ادامه گفت: اگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نکنیم انباشت تقاضا باعث بروز ضرر و زیان در آینده می شود.
به گفته او تا زمانی که مشکل نقدینگی حل نشود و گردش مالی در بخش مسکن اتفاق نیفتد، رکود ادامه دارد.
ماجرای تفاهم با انبوه سازان
رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران همچنین تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه سازان را گام خوبی دانست و اظهار کرد: عقد این تفاهم نامه از خواسته های بخش خصوصی و انبوه سازان برای همکاری با طرح مسکن مهر بود.
وی خاطرنشان کرد: انبوه سازان از ابتدای طرح مسکن مهر واگذاری زمین به تعاونی ها را امری نادرست می دانستند، زیرا این تعاونی ها از مدیریت لازم برخوردار نبوده و با ساخت و ساز نیز آشنایی نداشتند. رهبر ادامه داد: بهتر بود زمین های طرح مسکن مهر از ابتدا در اختیار انبوه سازان قرار می گرفت تا با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی، واحدهای مسکونی احداث و سپس در اختیار مصرف کنندگان قرار می گرفت.
وی گفت: متاسفانه همکاری انبوه سازان با طرح مسکن مهر زمانی آغاز شد که بیشتر زمین های وزارت مسکن در اختیار تعاونی ها قرار گرفته و باز پس گرفتن آنها کار ساده ای نیست.
رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران افزود: تا به حال تعداد کمی زمین به انبوه سازان واگذار شده است و امیدواریم وزارت مسکن و شهرسازی زمین هایی را تدارک ببیند تا همکاری انبوه سازان با طرح آغاز شود.
رهبر حداقل هزینه لازم برای ساخت یک واحد مسکونی 100 متری با احتساب مشاع، در طرح مسکن مهر را 40میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: به دلیل میزان کم آورده متقاضیان و وجود مشکل در ارائه تسهیلات بانکی انبوه سازان نگران تامین منابع مالی بودند و وارد عمل نمی شدند. وی اضافه کرد: چنین مشکلاتی منجر به عقد تفاهم نامه میان وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه سازان شد.


 




No comments: